Röster i huvudet skriker mitt namn
Hej. Jag har problem.
Jag har blivit diagnostiserad med panikångest som gör att jag får hjärtklapp, min andning ökar antingen svimmar jag eller så börjar tankar om självskada. Jag brukar få extrema muskelryckningar och "röster" kommer upp i huvudet som skriker mitt namn, tills jag svarar dom då de tystnar och börjar skrika igen. Lågt och högre och HÖGRE för varje viskning som slutar med att de vrålar mitt namn i min skalle.
Det brukar komma när jag känner mig ensam eller är under hög stress.
Jag har besökt min kommuns psykolog fast han säger bara att jag ska hitta lösningarna själv. Skolan kunde ha motverkat utvecklingen genom att skicka mig till hjälp om min stress fast valde att svepa det under mattan till det blev seriöst.
Psykologen sa att jag ska lyssna på musik och hänga med kompisar genom sociala medier. Det fungerade innan fast det har blivit meningslöst nu, musiken gör bara så att jag inte droppar ifrån 100 till 0 direkt. jag har även fått min ångest till ilska, då har jag sparkat ner brevlådor/staket och tänkt på att skada andra. Och mina kompisar håller på att lämna mig p.g.a panikångesten, då de tror att jag bara gör teater för uppmärksamhet. De pratar skit bakom min rygg och nekar när jag har bevis.
De få vänner jag har kvar har tipsat mig om er då ni kan hjälpa mig med min speciella situation. Snälla svara så snabbt som möjligt mina föräldrar vet redan allt.
SiggeGust

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, som är både målande och insiktsfullt! Så kämpigt du har det! Jag håller med om att du har problem! Det måste vara oerhört påfrestande att höra skrikande eller vrålande röster i huvudet. Utifrån det undrar jag över hur kommunpsykologen kunnat säga att du ska hitta lösningar själv. Visste hen då hur dåligt du mår?
Du har själv märkt att du mår sämre när du är ensam eller är under stress. Jag hoppas att du då kan må lite bättre nu ett tag, då det är sommarlov och inte stress från skolan. Samtidigt kan risken vara större att bli ensam på sommaren då man inte träffas genom skolan. Är det så för dig? Hoppas inte det, eftersom du verkar må sämre då du blir ensam.
Så bra att dina föräldrar redan vet allt! Hoppas också att de kan ge dig stöd i vardagen. Jag tycker inte att det låter som om skolan och kommunpsykologen har kunnat ge dig tillräcklig hjälp och tycker därför att du med en gång ska be dina föräldrar ringa till närmaste BUP-mottagning för att be om en tid där. På BUP är man van vid liknande problem som du har och där bör du kunna få bra hjälp. Dessutom kan dina föräldrar få råd om hur de bäst kan stötta dig hemma. BUP kan också ha kontakt med skolan för att öka förståelsen för dig där.
Hoppas att du snart får den hjälp du behöver, den är du värd!
Ta väl hand om dig!