Orolig för att pappa slår mig när han får veta om min hemlige pojkvän
Jag har en pojkvän. Jag har inte berättat något för min pappa om hans och mitt förhållande. Jag ska sova över hos min pojkvän nu. Men jag sa till min pappa innan att jag skulle sova över hos en tjej kompis. Så gick jag och mi. Killkompis iväg för han skulle lossas vara tjejkompisens pappa. Men så märkte min pappa att det var något fel. Så frågade han mig om jag ljög för honom så sa jag nej. Sen efter de så sa han att han ska ta ett allvarligt snack med mig imrogon. Är rädd att han ska slå mig. Snälla vad ska jag göra? Är jätte rädd och gråter jätte mycket. Snälla hjälp mig. Vill inte bo hemma mer.
B

BUP svarar:
Hej B och tack för brevet.
Att sova över hos pojkvänner eller flickvänner brukar vara okej för många föräldrar. Att uppleva den första kärleken i din ålder är vanligt. Så var det säkert för din pappa också när han var 15. Fast på hans tid var det nog inte lika vanligt att man sov över hos varandra.
Jag vet inte om jag förstått ditt brev rätt, men är din kille gammal nog att se ut som en pappa? Då måste han vara en bra bit äldre än dig och eftersom du är ung så kan jag förstå att din pappa blir lite fundersam och troligtvis orolig.
Kärleken känner inga gränser brukar det heta och den känner ingen åldersgräns heller säger en del, men om det är så att din kille är väldigt mycket äldre än dig så brukar de flesta vuxna tycka att det är fel. En vuxen människa skall inte vara ihop med ett barn. Och vid 15 år är man fortfarande ett barn även om man kan känna sig jättemogen för sin ålder.
Att din pappa nu vill ha ett allvarligt snack med dig är förståeligt om det är som jag har tolkat ditt brev, det vill säga att han misstänker att du är tillsammans med en äldre man.
Snacka är okej, men slå är inte okej och det får inte förekomma, någonsin. Brukar din pappa slå dig? Om det finns allra minsta risk för detta så är det viktigt att du berättar för någon, t ex skolkuratorn, som kan hjälpa dig att få hjälp.
Jag tror det flesta föräldrar vill veta vem deras barn är ihop med. Att du väljer att hålla din pojkvän hemlig har säkert sina orsaker. Du nämner dem inte här så jag kan bara gissa att det beror på att du inte tror att din pappa skulle gilla din kille.
Jag skulle behöva veta mer om dina bekymmer innan jag kan ge dig ett bra råd om vad du kan göra. Det jag kan råda dig till är att gå till Ungdomsmottagningen för att resonera om vad du kan göra. Du har all rätt i världen att ha pojkvän, men jag är rädd att det kommer att bli svårt att få dina föräldrars godkännande om han är lika gammal som dem. Många skulle nog undra varför en vuxen man vill vara ihop med en ung flicka.
Nu känner jag ju inte din pappa, men vi brukar alltid uppmana ungdomar att försöka prata med sina föräldrar om såna här saker. De har trots allt varit unga de också.
Var rädd om dig!