Sååå osäker på mig själv
Hej bup. Jag är 15 år och sååå osäker på mig själv. Mitt liv består av sova, huvudvärk, äta, kolla filmer. INGET ANNAT. Jag har verkligen inget liv. Men har inget mod att ta mig ut. Är rädd att dö, kräkas, bli mobbad. Det känns som att alla hatar mig. Känns som att alla stirrar på mig för att jag är så ful. När jag väl tar mod till mig för att gå ut. Kan jag sitta framför spegeln o försöka göra mig fin. Men det går inte. Slutar alltid med att jag slänger mascaran på golvet o lägger mig i sängen och ger upp. Det kanske är löjligt att inte kunna träffa folk för att jag känner mig ful. Men jag tror verkligen att jag drar ner stämningen när jag kommer. Att folk mår dåligt av att se mig. Och jag vill bara isolera mig. Pågrund av att jag inte rör mig tillräckligt har jag börjat få ont i kroppen. Är det normalt? Spänner mig också väldigt mycket. Vilket förmodligen är orsaken till min huvudvärk. Har alltid en konstig känsla i huvudet som att nåt ömt tryckande känns. Ibland kan jag få nåt slags migrän liknande. Då jag mår fruktansvärt dåligt. Mår illa, får otroligt irriterande huvudvärk, svettas. Kanske är ångest också jag vet inte. Men det är också en anledning g till att jag inte vill gå ut. Är rädd för att få ont i huvudet. Och min hjärna tror att jag inte klarar gå ut. Att jag kommer tuppa av. Vågar inte åka buss eller gå till skolan. Jag kan åka buss med mamma. Men inte själv eller med en kompis. Sen har jag det jobbigt på andra sätt. Är osäker på min läggning. Vilket gör att jag känner mig otroligt otroligt osäker. Tror att jag är lesbisk. Är otroligt kär i en tjej. I höstas träffades vi. Och hon sa att jag var fin. Och jag kunde inte ta till mig det och trodde hon var ironisk. Vill inte träffa henne pågrund av att jag tror hon tycker jag är ful. Ibland får jag ett sug att skära mig. Har aldirg gjort det. Eller jo jag har bränt mig själv för de lindrar ångesten på nåt konstigt sätt. Jag mår verkligen skit. Orkar snart inte leva mer.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har verkligen mycket besvärligt i ditt liv just nu. Jag vet inte hur länge det har varit så för dig, men det är uppenbart att du behöver hjälp för att kunna komma ut ur denna rundgång av negativ självbild, oro och ångest och inte minst att så småningom bättre förstå din sexuella läggning.
Att försöka lindra ditt lidande utav din allmänna osäkerhet genom att skada din kropp är ingen utväg, snarare tvärtom, det bara leder till ytterligare bekymmer och svårigheter.
När man blir tonåring är det vanligt att man börjar tänka mer på sin identitet - vem man är och inte minst hur andra tänker om en. Det verkar som att du har lagt mycket av din djupare osäkerhet på ditt utseende.
Men jag tror att det är mer komplexa frågor du brottas med. Du skriver om de många rädslorna du känner - för döden, för att bli mobbad. Du fantiserar om att alla hatar dig och du är på väg att dra dig undan allt och isolera dig.
Du skriver mycket klokt att allt detta leder till inre spänningar i kroppen, som på sin tur leder till att du får ont i kroppen. Det är denna negativa rundgång eller snarare den negativa spiral som du behöver hjälp att kunna bryta.
Men du: du måste samla mod för att ta det första steget. Om du har din mamma som stöd när du åker buss kan hon kanske - hoppas jag - också stötta dig i att ta dessa steg.
Rent praktiskt tycker jag att du själv ska boka tid på ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Ett annat alternativ är att kontakta den BUP mottagning som du geografiskt tillhör.
I din ålder kan man ringa själv men det går också bra om din mamma ringer. Det är viktigt att ni då beskriver all din oro och ångest och också nämner att du har ett visst självskadebeteende.
Än en gång: det är inte konstigt att ha sådana problem du brottas med. Tänk på det - det kan underlätta för dig att samla ihop dina krafter och söka hjälp.
Det finns hjälp att få!