Vill berätta för föräldrarna
Hej jag mådde väldigt dåligt för ett tag sen och då skärde jag mig för att det kämdes som om det va den ända smärtan som jag hadde kontroll över...och nu vill jag berätta för mina föräldrar men vet inte hur...
Nemo

BUP svarar:
Hej Nemo,
Tack för brevet, så bra att du frågar eftersom det är så viktigt. Bra att du känner att du behöver koll på vad du gör med ängesten men det finns bättre sätt att möta den på. Du kan gå in på Shedo färdighetslista så hittar du förslag på andra sätt att hantera akut psykisk smärta. Men dina svårigheter behöver förstås lösas i sig själva, inte bara symtomen. Brevet är kort och jag anar att det ligger något bakom ditt dåliga mående. Kanske hade något hänt, eller du var ledsen och orolig över något?
Klokt av dig att vilja berätta för föräldrarna. Om du har svårt att börja prata så kan du prova att skriva. Du kan också visa dom brevet till oss. Det säger inget om vad som kan ligga bakom, men jag skulle tro att dina föräldrar kommer ställa frågor som gör det lättare för dig att prata. Du kan också gå in på Bris, där kan du både chatta och prata med en vuxen, ett bra sätt att ”träna” på att sätta ord på det man vill berätta. Jag bifogar också en artikel om självskadebeteende från oss på Frågelådan.
Du har kloka tankar, dra dig inte för att berätta!