Hur få till en utredning?
Hej.
Jag skulle vilja ha en utredning på bipolär sjukdom. Jag har gjort en allmän utredning tidigare, men den var stökig och jag kände inte att det var en bra upplevelse alls, så jag avbröt den. Den allmänna utredningen fick jag genom att först gå till skolsköterskan med min mamma. Nu är jag lite äldre och redo att testa igen, denna gången skulle jag helst inte vilja behöva gå till skolsköterskan först (eftersom att det tog så lång tid förra gången innan jag kunde börja utredningen). Hur kan jag få en utredning?
Tack på förhand :)
Alva

BUP svarar:
Hej Alva,
Så bra att du vill fortsätta utforska vad det kan vara bakom dina svårigheter (som jag utgår från att du har). Jag förmodar att den allmänna utredningen påbörjades inom BUP via skolsköterskan? Eftersom utredingen avbröts av dig så kan man nog se den som möjlig att ta upp igen, alternativt påbörja en ny om det gått lång tid och de aktuella svårigheter som du skulle beskriva vid en ny kontakt motiverar en utredning.
Eftersom du undrar just över bipolär sjukdom så bifogar jag en av våra artiklar om denna diagnos.
Jag vill råda dig att ta ny kontakt med den/dom som startade en utredning och säga att du fortfarande har stora problem och behöver hjälp för dom. Lycka till med det!