Inget kul att fylla 15
jag är 14 år jag fyller 15 imorgon inget jag är glad för, förr var det så att familjen kom in och sjöng och man skratta och hade kul ja liksom inget kunde förstöra dagen men nu har leendet försvunnit jag skär mig själv för att tänka på annat jag har självmords tankar, jag blev mobbad som ung (kontakta polisen som inte gjorde nåt när han ströp och slog mig)mina föräldrar är skilda det va för att pappa slog min mamma och så blev hon våldtagen av hennes kompis man när vi låg och sov. jag har en bror som har adhd och är jätte otrevlig mot min mamma som har fibromyalgi som gör att hon inte kan jobba vilket gör att vi får lite pengar. jag har en syster också som är ute och festar. (hon är 16)
min mormor dog nyss också och min hund. jag har det så stressigt i skolan och brukar ofta hyperventilera. dessutom hade jag tbe i ett år och jag har ibs och så får jag migrän ibland. för det mesta så fejk ler jag för att alla andra ska må bra. min mamma kom nyss in hon sa synd för nu har vi planerat din födelsedag, det är inte så att jag inte vill fira den men jag vet inte vad jag ska svara.
hela mitt liv är kaos och det här är bara hälften som hänt mig. att se alla som är glada har pengar lever ett fantastiskt liv. min familj förtjänar inte det här.
min fråga är ska jag komma till bup?

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt brev, du har det väldigt tungt. Det är många typer svårigheter och därtill verkligen en mångfald, alldeles för mycket för att du ska kunna orka med det.
Du behöver en vuxen till stöd, en vuxen som till att börja med kan hjälpa dig att reda ut vad som är vad och vad du och familjen först behöver hjälp med. Sedan behövs förmodligen olika slags hjälp för de olika problemen. Jag föreställer mig att typen av hjälp varierar mycket, men det mesta är de vuxnas ansvar att ta itu med.
Om du just nu känner att du inte vill belasta din mamma så tycker jag att skolans kurator ligger närmast till hands. Eftersom sommarlovet just börjar så är kanske hen inte möjligt att nå förrän i augusti. Om du tror att du klarar dig över sommarlovet så sök kontakt med skolkuratorn så snart det blir möjligt i höst. Annars kan du alltid vända dig själv till ungdomsmottagningen, eller till ett första besök på BUP. Du är alltid välkommen till oss.
Hoppas din födelsedag ändå blir okej och att du får ett bra sommarlov trots allt! Men dra dig inte för att prata med någon vuxen som känner förtroende för om dina och familjens svårigheter.