Har tre diagnoser
Hej!
Jag har en fråga till er jag har fått 3 diagnoser och fattar igentligen inte hur, alltså jag har inte vetat att jag har haft en diagnos förens på senare år!
Men frågan är att jag har ADD , Asberger och Selektiv mutism.
och jag är jätte blyg vissa dagar andra dagar är jag inte det och på olika platser och olika personer och så,..
men är så sjukt blyg hur blir man av /tränar bort det? kan man bli oblyg?
förvinner det när jag blir vuxen?
tacksam för svar!
Amanda

BUP svarar:
Hej Amanda!
Tack för ditt mejl!
Du skriver att du har tre diagnoser men du förstår inte hur du fick dem. Du har inte ens vetat att du haft dem under många år.
Det måste ha varit så att du  har varit på en BUP-mottagning tillsammans med dina föräldrar. Det är nämligen så att det är bara på BUP man kan få dessa diagnoser efter många samtal och testning.
Det är möjligt att du var ganska ung när det gjordes och därför kommer du inte ihåg hur det har gått till. Det är också möjligt att du inte fått tillräcklig mycket förklaring om dessa diagnoser.
Men om man har dessa diagnoser har man också rätt till att få extra stöd och hjälp i skolan. Du har kanske haft extra hjälp men du förstod inte att det var p g a detta.
Hur som helst är din blyghet som du skriver om en del av svårigheter personer med Asperger kan ha.
Du undrar om man kan träna bort blyghet. Ja, i viss mån går det att minska detta men man brukar förbli en försiktig person. En del förbättring kan ske även pga mognad men det går inte över av sig självt bara för att man blir vuxen.
Jag föreslår att du tillsammans med dina föräldrar går tillbaka till den mottagning där diagnoserna ställdes. Där kan du få en fördjupad förklaring kring diagnoserna och också be att få en behandling för att träna på att bli mindre blyg inför personer och platser. Det har du rätt till!
Lycka till!