Ångest över hela skolåret. Vad ska jag göra?
Hejsan! Jag är en tjej från Skåne län som har haft ångest över hela skolåret (alltså årskurs 5) och vet inte vad jag ska göra. Massor av saker har hänt under det här året och detta har påverkat mig och min skola! Tyvärr så fick min mamma cancer när jag var 5 men har inte blivit frisk sen dess, hon hade fått behandlingar och fått 6-7 år till att leva som tur är men tyvärr så dog hon i år.... Dagen efter min födelsedag och detta har såklart påverkat hela min familj, släkt och nära vänner till familjen. Som säkert alla andra i hela världen så har detta påverkat det än själv väldigt mycket och så har det hänt med mig med typ dubbelt så mycket, efter allt som har hänt så har det har gått dåligt för mig i skolan. Om jag nu har rätt så har jag också en kvinnlig lärare som hatar mig och 2-3 andra med och hon är dessutom min mentor. Nästan varje dag så har jag ångest gällande skolan och vill inte gå dit. Ok, jag vet att vi barn och ungdomar klagar över skolan att man inte orkar, man är för trött, för mycket läxor osv. men efter allt som har hänt så typ vågar jag inte till skolan även om att det är ett måste och jag vet att det är en lag också, jag är rädd för min pappa och mina 2 andra syskon ska bli jätte sura på mig gällande saken :- / (inte för att vara elak men jag har märkt att svenska föräldrar blir såklart sura om saken och kanske ger 1 bestraffning lugnar ner sig snabbt medans utländska föräldrar blir 3x surare än svenska föräldrar och ger typ 3 bestraffningar och sedan lugnar ner sig efter 1 dag) Vissa dagar i skolan är väl okej men ändå mår jag dålig i skolan. Jag har gått till skolans kurator och går ibland dit numera till kuratorn och pratar med Hen om vad som har hänt, hur jag och min familj mår och andra saker men jag vill direkt inte prata om skolan med kuratorn. Men jag pratar inte om allt heller för vissa saker är ju privata men snart kommer alla bedömningarna om alla ämnen som säkert går sådär men mest dåligt, sen kommer sommarlovet och sedan börjar man ju i 6:an och då kommer förberedelserna inför nationella tills vårterminen. Jag har en stark känsla av att 6:an kommer gå åt helvete där med men jag försöker verkligen förbättra mig i skolan men det går typ inte. Jag hade det mycket bättre i skolan innan, okej det kanske var mycket enklare då men själv så fattar jag inte själv hur lågt jag har sjunkit och hur dålig jag har blivit i skolan Jag antar att jag överlevde än så länge men jag har en känsla av att jag kommer gå om en klass som jag är rädd för att göra.
Jag behöver verkligen tips och råd om vad jag kan göra och hur jag kan göra det! Finns det någon annan där ute som är i samma situation som mig, som har varit samma situation som mig eller något liknande? Jag behöver verkligen hjälp och svar nu och det är akut!
C

BUP svarar:
Hej C!
Tack för ditt mail som jag blev djupt berörd av! Så tungt du haft det länge! Det du varit med om är nog det svåraste man kan råka för som barn, din mamma dog. Det betyder ju att en stor del av ens trygghet som barn försvinner och den känslomässiga närheten man haft försvinner också i ett slag. Efter vad jag förstår så dog hon ganska nyligen efter en lång sjukdomstid med många behandlingar och det låter helt orimligt att tänka sig att du ska kunna prestera bra i skolan under sådana omständigheter.
Vad bra att du går och träffar kuratorn i skolan och pratar om vad som hänt och hur du har det hemma. Alla behöver prata med någon trygg vuxen person när så svåra saker drabbar en. Ofta kommer väldigt många tankar och känslor upp som man behöver få utlopp för och också förstå. Då har du möjlighet att prata med hen och få stöd.
Jag vet inte vad det är som gör att du inte pratar om skolan med hen och inte heller vissa privata saker. Jag tror ändå att, det är viktigt att du försöker prata om allt som är svårt för dig för att hen ska kunna ge dig bra hjälp. Hen bör ju kunna hjälpa och bidra till att det blir bättre för dig i skolan på olika sätt. Du ska ju absolut inte behöva uppleva att du är hatad av din mentor eller av någon annan lärare i skolan! Det är helt orimligt! Det du behöver är ju förstås i stället jättemycket stöd för att överhuvud taget orka med skolan efter att din mamma dött.
Jag tycker du ska försöka prata med skolkuratorn om hela din situation både hemma och i skolan. Kanske vore det en bra lösning för dig att gå om en klass så att du får en bättre chans att hänga med i undervisningen när du nu av fullt förklarliga skäl inte kunnat göra det. Vuxna människor brukar ofta bli sjukskrivna när nära anhöriga dör, just för att man då kan ha svårt att orka arbeta. Skolbarn blir sällan sjukskrivna men bör då kunna få stöd och hjälp på annat sätt.
Du har också möjlighet att få stöd och hjälp på närmaste Ungdomsmottagning. Dit kan du söka dig på egen hand utan att ha med föräldrar. På nätet går det att få stöd genom att chatta med Tjejzonen och där går det också ibland att få en så kallad ”storasyster” som stöd.
Ta väl hand om dig och hoppas du får den hjälp du behöver snabbt, det är du värd!