Vågar inte visa mina ärr
Jag har sen ett par år tillbaka haft ett självskadebeteende i perioder. Jag har väldigt mycket ångest och mår dåligt över diverse saker hemma som är anledningen till att jag skär mig. Jag går på en internat skola och igår var det väldigt varmt så jag hade kjol och strumpbyxor på mig så man kunde skymta några sår på mina ben. En fritidspersonal på skolan såg detta och ringde till kuratorn på skolan och till min mamma... Min mamma blir väldigt ledsen när jag skär mig och blir helt vansinnig på mig och jag får otroliga skuldkänslor, det blir KAOS hemma. Hon börjar även må väldigt dålig själv på grund av detta. Det värsta som kan hända är att hon får veta, jag gråter över att åka hem till detta helvete som väntar. Idag ska vi även åka och bada med klassen och jag vill inget hellre än att ta på mig shorts och kortärmat och bada, men det går ju inte för då visar jag alla ärr, innan har jag tänkt typ - dom finns där och ingen har rätt att säga att det är fel på mig, eller att jag borde sätta på mig långärmat och långbyxor. Men nu vågar jag inget annat. Svettas ihjäl.
Svettis

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Så kämpigt du har det och det finns tyvärr ingen snabb och enkel lösning på det hela. Jag skulle verkligen önska att du med en gång skulle kunna bli av med dina ärr och kunna se ut som du vill och leva som du vill!
Nu går ju inte det men förhoppningsvis kan du få hjälp och stöd så du inte behöver självskada dig mer än du redan gjort. Du ska absolut inte behöva ha så mycket ångest och må så dåligt så att du känner att du måste dämpa den med självskadande. Tror du kuratorn kan hjälpa dig med ångesten? Har du pratat med hen om hur du mår och de saker hemma som påverkar dig till att skära dig? Jag tänker också att kuratorn nog skulle kunna hjälpa dig att prata med dina föräldrar så att du inte hamnar i kaos hemma. Du behöver hjälp nu så att ångesten och risken för självskada minskar och inte tvärtom!
Om inte skolkuratorn kan hjälpa dig med samtal för att minska ångesten så kan du söka upp den Ungdomsmottagning som ligger närmast där du bor. De är vana vid ungdomar med liknande problem. På nätet kan du få stöd genom att chatta med Tjejzonen eller SHEDO.
Jag tycker det var en härlig inställning du hade tidigare till dina ärr, då du tänkte att ingen har rätt att säga att det är fel på dig. Det stämmer ju fullt och helt! Dessutom verkar det ju nu ändå vara känt att du har ärr och då har du i vilket fall som helst inte längre något att dölja. Det finns ingen anledning att du ska behöva lida ännu mer genom att svettas ihjäl i för mycket kläder! Du har också rätt att få sola och njuta av sommarvärmen.
Ta hand om dig, det är du värd!