Ofta ledsen hemma
Hej!
Jag är en trettonårig flicka som är ofta ledsen hemma. Det är pågrund av mina föräldrar (dom dricker inte, dom gör mig inte illa fysiskt och dom röker inte), men dom gör andra saker som gör mig ledsen ofta..
För ungefär 3 månader sen gick jag på BUP för att jag hade problem med bakterier och sånt. Mina föräldrar var oroliga, jag med. Men sen klarade jag mig själv, jag fixade allt, jag slutade att göra konstiga saker. Min "läkare" eller vad det kallas, sa att dom kunde ringa när som helst om jag gjorde något konstigt igen. Men det gjorde dom inte.
Men efter ett tag, allt var normalt, jag gjorde inget, men dom "trodde" eller "låsades" att jag gjorde såna saker ändå! Dom sa, "du spolade inte toaletten (som jag inte kunde förut), nu kommer vi ringa till bup", men jag hade spolat ju. Jag vet inte om dom skämtar med mig eller att dom är bara knäppa och tror att jag forfarande har kvar det gamla "sjukdomen".
Allt detta har gkort att jag har gråtit mer än jag har gjort för. Varje dag innan jag går och lägger mig är jag ledsen, när jag vaknar är jag ledsen och när jag får höra något sånt blir jag ledsen. Snälla, hjälp mig. Jag orkar inte mer, jag mår inte bra pågrund av allt detta.
Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?
Ledsnatjejen

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver när du känner dig ledsen och oförstående inför dina föräldrars beteende. Jag förstår att det är förvirrande och att det är oklart vad de egentligen menar. Du har helt rätt i att det inte bara är uppenbara felaktigheter som föräldrar gör som påverkar. Hur länge har du känt så här?
Utifrån det du skriver om kontakten du hade på BUP så låter det som att den handlade om tvångshandlingar, att du oroade dig för smuts och bakterier och i det utförde olika handlingar för att försöka bli av med oron. Har jag förstått rätt? Som jag förstår det minskade dina besvär med rädsla för bakterier. Men att dina föräldrar verkar tro att du har kvar tvångshandlingarna och ifrågasätter dig vilket gör dig ledsen. Stämmer det?
Det låter viktigt att prata med dina föräldrar om att du känner dig ledsen. Går det att sätta sig ner med dem och prata om hur du mår? Det bästa vore ju naturligtvis om de kunde förstå hur deras sätt påverkar dig och att du blir osäker på om de skämtar.
Om det är svårt för er att prata hemma kanske det vara en ide att be dina föräldrar om en ny tid hos den behandlare ni träffade på BUP för att prata mer där.
Förhoppningsvis kan det vara hjälpsamt på så sätt att den oro som dina föräldrar haft för dig kopplad till tvångshandlingarna kan minska.
Där kan du även be att få prata enskilt, om du vill, om den ledsenhet du känner.