Könsidentitetsutredning
Hej!
Jag är en transperson som skulle behöva hjälp med vart jag ska vända mig för att få göra en könsutrening.
Vart ska jag vända mig och hur gör jag?
Jaq

BUP svarar:
Hej!
För att komma till en könsidentitetsutredning behöver du en remiss. Det ser lite olika ut i olika delar av landet vem som kan skicka remissen (läkare. psykolog eller kurator).
Enklast är att du, eller med hjälp av en vårdnadshavare, vänder dig till en BUP-mottagning och berättar att du vill ha en remiss för en könsidentitetsutredning. Då bokas du in på ett första besök på BUP och får sedan hjälp med remiss vidare.
Du kan också vända dig till en ungdomsmottagning så kan de hänvisa dig vidare beroende på var i landet du bor. Vissa BUP- och ungdomsmottagningar är hbtq-certifierade, det betyder att de som arbetar där har koll på trans.
Det vanligaste är att man får en remiss till det utredningsteam som finns närmast där man är folkbokförd. Om man är yngre än 18 år kan man, oavsett var i landet man bor, få komma till Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm.
Det finns även ett team i Lund och Lundströmmottagningen i Alingsås som tar emot personer från 16 år.
Sedan 2015 finns det en ny patientlag som gör det möjligt att söka könsutredning i hela landet, oavsett var man bor. Däremot är det inte säkert att man får resorna till och från teamet betalda om man vill utredas på ett annat sjukhus än det som landstinget där man bor har avtal med.
När remissen väl är skickad kan det dröja ytterligare några månader innan du får en kallelse till utredningsteamet. Väntetiderna kan vara olika långa för olika team, och de kan också variera beroende på hur många som går i utredning hos ett team just då.
Prata med den behandlare som skickar remissen om hur ni ska tänka om väntetiden. Det kanske skulle vara bra med samtal på BUP-mottagningen under tiden.
Prata även om hur du får besked om tiden hos utredningsteamet och vart du kan vända dig om du har några funderingar under tiden du väntar.
Jag rekommenderar att du kollar in transformering.se som är en hemsida med mycket information om trans- och könskorrigering. Dit går det även att mejla och ställa frågor.