Kan inte kontrollera min ilska
Hej jag är en tjej som är 14 år jag kan inte hantera min ilska. Sedan jag har varit liten så har jag aldrig kunnat hantera min ilska och jag blir arg på varenda liten grej som t.ex
när ja va yngre cirka 6 7 år så brukade ja alltid få damp om någon rapade eftersom att jag hatar rapar så ja brukade börja gråta och få damp osen så kunde ja inte äta nått för ja blev äcklad osv
Men t.ex för några månader sen så fick jag damp på min mamma bara för att jag inte fick gå ut så jag skrek jätte fula saker som ja fick skulldslor för och att jag gjorde ett jätte stort hål i min dörr för jag sparkade den
Eller t.ex nu så va ja ute och ja kom hem osen ser ja min mamma i mitt rum hone så snäll och städar mitt rum och jag fick damp och råka göra håll i min vägg eftersom att jag inte vill att hon ska röra mina saker det var jätteonödigt eftersom att jag borde va tacksam att hon vill städa mitt rum men jag överreagerar på allting.
jag brukar alltid slå saker och min dör har gått sänder minst 6 ggr. Jag har tagitsöndrr min syster dörr och köketsdörr. Och jag blir så arg att ja säger så fula saker och sen får jag skuldkänslor för det. Jag undrar vad jag ska göra åt min illska?.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du ska försöka göra något åt det genom att söka hjälp. Jag tror det kan vara svårt att klara av det ensam. Jag antar att du försökt.
Jag tror också att det är bra om dina föräldrar är med på att söka hjälp. Då kan man arbeta på när du blir arg hemma. Det är något som händer och ni vill alla att du inte ska slå sönder dörrar eller liknade.
Om du ska försöka göra något själv åt det, tycker jag du ska försöka iaktta dig själv när du håller på att  blir så arg. Oftast blir man inte jättearg på en gång utan det trappas upp mer eller mindre snabbt. Det gäller då att lära sig gången så man kan känna igen att nu håller jag på att bli arg på riktigt och göra något då för att avbryta ilskan.
Man kan göra på olika sätt. Men det är det här du och din familj kan få hjälp med och det brukar vara lättare om någon utifrån hjälper till.
Du kan säkert få hjälp från flera.
Skolkuratorn kan alltid vara värt att prata med.
Både en ungdomsmottagning och BUP skulle kunna hjälpa dig eller kanske en vårdcentral där du bor.
Prata med dina föräldrar så kan ni hjälpas åt att hitta någon bra hjälp åt dig.