Just nu orkar inte min kropp
Jag är 17 år, slutar snart första året på gymnasiet (natur). Jag har alltid varit den "duktiga flickan", både hemma och i skolan. Hjälper till väldigt mycket hemma med mina syskon och i hushållet då min mamma inte mår så bra. Och i skolan har jag prestationsångest, siktar på de högre betygen och känner att jag har misslyckats om jag inte når dit. Det har sedan gått över till att jag känner mig misslyckad allt oftare. Att jag inte är tillräcklig.
Orkar nu inte med skolan längre och min ångest börjar bli jobbigare. Ena stunden har jag bara släppt allting, att jag knappt orkar bry mig. Och i nästa har jag panik för saker som jag inte  gjort som behöver göras, trots att jag inte har någon ork.
Har även gått ner i vikt det senaste året och just nu orkar inte min kropp. Har ingen ork och är ofta yr. Har fått ännu svårare att äta, mycket beror på att jag inte  vill äta och att jag inte har någon aptit. Nu har det även gått så långt att personer frågat mig om jag har en ätstörning, vilket jag har sagt att jag inte har.
Men jag vet varken ut eller in längre... Jag är trött. Har ingen ork. Jag är ledsen. Frustrerad.
Hur kan jag få hjälp? Via vårdcentralen, skolkuratorn, skolsköterskan, ungdomsmottagningen, BUP? Och hur kommer hjälpen att se ut? Vad behöver jag för hjälp? Och om jag blir värre, om jag inte orkar, vad kommer kunna hända då?
Lovisa

BUP svarar:
Hej!
Kanske har du för höga krav på dig själv? Om du har det är det lätt att inte lyckas nå upp till dem helt och därmed bli missnöjd med sig själv, vilket i sin tur kan vara ångestfyllt. Det låter som att du har varit en väldigt kapabel person men nu kanske lite ensam med dina problem? Du ställer höga krav på dig själv, men det är inte alltid det ger bäst resultat. Du kanske måste ta hand om dig själv också för att orka i längden.
Men vad har din prestationsångest med ditt matintag att göra? Du har svårt att äta och vill inte äta. Kanske har du en ätstörning eller inte? Det låter allvarligt.
Jag tycker du allra först ska gå till en vårdcentral och låta undersöka dig kroppsligt för att förstå varför du gått ner i vikt, blir yr och varför din kropp inte orkar. Du måste få hjälp så det inte blir värre!
Du kan få hjälp både med dina höga krav och din ångest på flera ställen som du själv nämner. Utifrån vad den kroppsliga undersökningen visar kanske det blir lättare att välja vart du i första hand ska välja ta kontakt.