Vill göra en utredning men mina föräldrar vill inte
Hur ska jag göra om jag vill göra en adhd utredning men mina föräldrar inte vill?
Jag har väldigt svårt att koncentrera mig och sitter alltid och röra mina fötter eller håller på med något i händerna, jag har dessutom läst några symtomer som stämmer in och jag skulle vilja göra en utredning. Jag säger också saker väldigt förhastat utan att jag menar det, kan kalla folk för fitta, idiot, hora och sluna och sånna saker, till och med lärare. Vill bara ha hjälp med detta, vad ska jag göra?
15 åring med stora problem

BUP svarar:
Hej,
Vad bra att du funderar över hur du kan få mer stöd när det känns kämpigt. Att vara impulsiv och säga saker man inte tänkt säga kan ställa till det. Det är klokt att du uppmärksammat att det kan bli så för sig. Den medvetenheten kan göra att du börjar hitta strategier som kan hjälpa dig både att ibland faktiskt hinna lugna dig innan du säger något du inte menar och sätt att reparera när det väl hänt.
När det gäller funderingar kring koncentrationssvårigheter och eventuell ADHD så är det alltid bra att börja med prata med skolan. Varje skola har ett elevvårdsteam som oftast består av rektor, skolsköterska, skolkurator, specialpedagog och skolpsykolog. De kan man vända sig till direkt med sin fråga om koncentrationssvårigheter eller ta hjälp av en lärare att prata med dem. Berätta hur du tänkt och ge exempel på de svårigheter du upplever. Kanske kan din mentor eller skolkuratorn hjälpa dig att prata mer med dina föräldrar? Det brukar kunna vara ett bra sätt.
Jag bifogar lite mer information om hur en utredning går till. Information som kan vara bra för dig men som du även kan visa för dina föräldrar.