Mamma är sjuk
Hej!
Min mamma blev jättesjuk för ungefär 2år sen.
tror det heter utbränd
hon är trött ofta. Orkar inte göra så mycket. Jag vill att vi ska kunna gå på stan och göra det vi gjorde innan
ibland har jag sett henne gråta
men mamma har blivit bättre och klarar av mera.
men min mamma är jätte rolig också. Vi kan skratta mycket.
min pappa och mamma bor inte ihop längre. Det var jättelängesen dom gjorde det. Ibland känner jag mig stressad för att jag inte hinner med i skolan för att jag håller på med mycket sporter. Jag spelar handboll och fotboll och har dans.
Jag bor oftast hos min pappa sedan min mamma blev sjuk. Jag har mer kompisar där jag bor och skolan ligger nära mig. Jag vill träffa min mamma men jag är rädd för att hon ska bli sjukare. Vill inte göra mamma ledsen. Jag har ont i magen och mår illa ofta.
jag blir lite rädd när vi ska sova, för jag vill inte att hon ska somna först.
Jag är hos mamma kanske 2 gånger i veckan och jag vill inte sova över. Det är bättre att vara där på dagen. Jag vill vara där ibland och ibland inte. Det är så konstigt. Tror mamma blir ledsen då fast hon säger att hon inte blir det
jag har jättemycket kompisar och vi leker varje dag.
Jag tänker mycket. Är jätterädd att mamma är sjuk. Ibland försöker jag inte tänka på det.
mamma går hos en doktor ofta, jag har pratat en gång med honom.
pappa märker inte när jag mår dåligt eller är sjuk. Då ringer jag till min mamma och vi pratar. Då vill jag att hon ska komma. Ibland känns det i halsen att jag vill gråta och då försvinner klumpen där. Sen blir jag jättetrött.
Jag har skrivit från min mammas mejl adress, hon tyckte det var bra om jag ville skriva till er och berätta för er hur jag känner.
Hälsningar Ida
ITH

BUP svarar:
Hej!
Det är helt naturligt att du känner en oro för din mamma när hon är sjuk.  Så känner alla barn om föräldrarna blir sjuka under en längre tid. Det är en sak om någon får en förkylning eller influensa och det är en annan och svårare sak när sjukdomen kräver en längre tids behandling. Utbrändhet är en just en sådan typ av sjukdom, inte farlig, men det kan ta tid tills man blir helt återställd.
Jag tror att din oro för mamma blandas med vissa speciella känslor på grund av att ni inte bor tillsammans. Jag tror att du ibland får dubbla känslor. Det är jättebra att du trivs hos din pappa och det finns en massa fördelar med att vara där för närheten till skolan och kompisar. Men sedan kan du vara orolig för du inte har mamma varje dag framför dina ögon och då kan du plötsligt drabbas av oro hur mamma har det just idag? Du kanske till och med tror att du inte får vara glad när mamma inte är det. Sådana dubbla känslor är inte lätta.
Men samtidig skriver du saker som är faktiskt riktigt glädjande. Din mamma börjar må bättre, hon är på rätt väg så att ni så småningom återigen kan gå tillsammans på stan och göra saker tillsammans som ni gjort innan hon blev utbränd. Det är också jättebra att  ni kan tala med varandra per telefon när du behöver höra hennes röst och berätta för henne hur du mår - det vill jag att du fortsätter med även om du inte mår bra och pappa inte lägger märke till det så som du önskar att han skulle göra. Det viktigaste är att du har henne att tala med och hon kanske kan hjälpa dig med att göra pappa uppmärksam på vad du behöver.
Vet du, jag tror att det bästa du kan göra för mamma är att ni fortsätter att tala med varandra och att hon ser att du håller på med handboll och fotboll och dans. Försök bara hålla din oro borta när du är i skolan och försök att hinna med läxorna. Mer kan du inte göra. Du ser att hon är på bättringsvägen. Lita på henne, hon är vuxen, hon klarar av att lyssna på dig när du berättar om roliga eller ibland också mindre roliga händelser i ditt liv.