Jag har stora koncentrationssvårigheter
Hej! Jag är en tjej på 16 år.
Min pappa har adhd och jag har sedan en längre tid upplevt stora koncentrationssvårigheter.
Jag är väldigt rastlös vilket leder till att ja har svårt att sitta still i mer än 30 min, jag måste efter 30 min gå på rast för att orka med att fortsätta att plugga. Såhär har det varit i ungefär 3 år.
Jag har svårt att koncentrera mig under både skolarbete men också om jag sitter och pratar med kompisar så kan jag sväva bort i min egen värld och sen komma på mig själv att jag knappt hört vad personen sagt. Även när jag sitter och pratar med kompisar så får jag ofta frågan ''e du stressad eller nåt?'' och det är för att jag hela tiden antingen skakar på benet, trummar eller står upp och rör mig.
Jag kan lätt bli arg men allt beror på dag till dag. Det kan vara småsaker som kan få mig väldigt arg, när det händer brukar det sluta med att jag måste kasta eller slå på något för att lugna ner mig.
Jag lyckas trots detta skrapa ihop bra betyg i skolan utan extrastöd, dock så måste jag jobba väldigt mycket för att kunna börja fokusera men när jag väl kommit in i fokus kan jag sitta och bara skriva allt som dyker upp i huvudet i ca 20-30 min sen tappar jag all koncentration igen.
När jag var mindre var jag väldigt inåtdragen och blyg, och jag gjorde inte många ljud ifrån mig. Mina föräldrar skiljdes när jag var 6 år och jag gillade inte att va hos min pappa, jag har tidigare precis efter skilsmässan gått och prata hos BUP och vi fick även hyra in advokat för att jag redan innan jag fyllt 12 skulle få bestämma hos vilken föräldrer jag ville va hos.
I skolan blir jag lättare arg än hemma, när ja kommer hem brukar det krävas rätt mycket för att jag ska bli arg utåt emot mina föräldrar men trots att jag studerar hemma har jag svårt med koncentration.
Jag kan lätt glömma bort vad jag snackar om och helt plötsligt börjar jag prata om nåt helt annat som antagligen dykt upp i mitt huvud under tiden jag prata om förra ämnet.
Problemet är att min mamma tror att jag inte har några som helst problem, jag har nämnt att jag har svårt med koncentrationen men hon säger bara att, ja men det är det många som har. Jag upplever dock problemen värre.
Jag vill och kommer inte berätta detta för mina föräldrar, jag står hellre ut fram tills gymnasiet är slut men min fråga till er är om det finns möjlighet att kolla o man har någon diagnos utan att föräldrarna kommer få reda på det? Mest för min egen skull.Jag vill veta vad som är fel för om man jämför med mina vänner så känner jag mig alltid hyper och ibland kan ja känna mig jobbig emot dem. Eller finns det någon man bara kan snacka med själv om detta?
Men jag vill inte berätta detta för mina föräldrar!

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker du beskriver en blandning av svårigheter med motorisk oro och koncentrationsproblem men också att du kan sitta stilla en lång stund och  att du ibland kan koncentrera dig länge. Har det alltid varit så eller var det annorlunda när du var liten? Du beskriver dig då som inåtdragen och blyg. Oro och rastlöshet kan bero på många saker. Du skriver att din far har adhd. Har det med dina funderingar att göra? Eftersom du känner dig annorlunda och undrar om det är något fel på dig tycker jag du gör rätt i att undersöka saken.
Lättast är kanske att börja prata om detta med din skolkurator. Skolkurator och skolpsykolog har oftast god kunskap om dessa problem eftersom det berör skolarbetet så mycket. Hen kan säkert också hjälpa dig vidare om det skulle behövas. Du skulle också kunna få bra hjälp genom att ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor