Desperat storasyster till missbrukande syster
Hej du där bakom skärmen. Jag har lite funderingar kring både mig och min syster. Lite bakomliggande fakta, i slutet på januari sattes min syster på ett behandlingshem långt hemifrån och sen dess har jag och resterande familj levt i kaos. För ett tag sen kom hon hem på permission och rymde. Polisen fick tag på henne och körde henne till en öppen vårdplats där hon stannade ungefär 20min och rymde igen. Jag lyckades få tag på henne och lyckades övertala henne att sova hos mig vilket hon gick med på. Dagen därpå uppmanande jag henne att själv lämna in sig till polisen för att få hjälp vilket hon vägrade. Hela karusellen (efteråt mycket bråk, hot och aggressiva handlingar från hennes sida) slutade med att polisen fick hämta upp henne hos mig med bojor på. Det sista hon sa var att "vänta bara tills jag kommer hem, då ska jag döda dig och förstöra hela ditt hem. Tro inte att du är säker, du är DÖD för mig". Nu sitter jag här medveten om att orden hon skrek till mig var tomma och att jag endast gjorde detta för hennes eget bästa och välbefinnande. Men trots detta kan jag inte sluta gråta och tycka att jag är en hemsk syster som gjorde detta mot henne. Jag är 19år och behöver verkligen stöd alt. någon att prata med på riktigt. Det finns så mycket som händer nu och allt jag vill är att må bra som jag oftast gör. Vart kan jag vända mig? Vart kan jag få hjälp? Vart kan jag hitta mitt samvete igen?
/desperat och sorgsen stora syster till alkoholiserad pappa och missbrukade syster
desperat 19åring utan pengar

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du beskriver verkligen en jobbig situation. Jag tror att du vet att du handlade alldeles rätt när du såg till att din syster kom tillbaka till det behandlingshem som hon rymt från. Din syster ser det inte nu, men förhoppningsvis tillfrisknar hon från sitt missbruk och då kommer hon att se det. Just nu verkar hon vara ordentligt inne i sitt missbruk och behöver hjälp med yttre stopp.
Du kan gå in på www.drugsmart.com för att få information om vilket stöd som finns om man har anhöriga som missbrukar. Du kan också vända dig till din ungdomsmottagning för en samtalskontakt. Du hittar adressen till din närmaste mottagning på www.umo.se
Lycka till !!