Tror jag har en sorts ADHD eller ADD
Hej, jag tror jag har en sorts adhd eller add. Jag har F i några av mina ämnen för jag har svårt o ta instruktioner och har svårt att sitta still och koncentrera mig o lyssna. Alla mina kompisar ber mig att vara lung och kolla upp om jag har någon diagnos. Jag har kollat upp symptom och allt stämmer in på mig. Och ibland om mina kompisar tex: pratat om en låt så kan jag avbryta o prata om något helt annat som typ fotboll??? Jätte konstig när jag väl tänker efter. Jag har svår att hantera ilska då min mamma sagt att jag borde gå till bup för jag slår nästa sönder min storasyster när jag blir arg. Och jag visar inte känslor för andra. Men när jag tillexempel är ledsen blir jag väldigt ledsen men visar inte de för någon. Jag tänder på varje minsta lilla sak. Jag får väldigt grov ångest för jag kan inte hantera mig och jag ligger bakom i några ämnen som jag har svårt för. Jag har sagt till min mamma att jag vill kolla upp det men hon vill inte. För hon tänker nog inte på det sättet. Sen vill jag inte iheller typ dumförklara mig , behöver hjälp heh vad jag ska göra
Jessi

BUP svarar:
Hej Jessi. Det du beskriver låter i mina öron som det man med ett fint ord brukar kalla ambivalens. Alltså att man varken vet ut eller in eller hur man skall göra. Antingen eller? Till att börja med har ju inte intelligens något med ADHD eller ADD att göra. Man kan vara nog så smart men ändå ha problem med koncentration.
Verkar som om du och din mamma verkligen inte pratar samma språk och det gör ju inte saken lättare. I ditt brev låter det mer som hon hotar med BUP när hon är arg, än att se det som ställe att få hjälp att lösa problem.
Vad säger din lärare? Tror de att du har sådana problem med koncentration som kan förklaras med ADD eller ADHD? Skolorna brukar reagera och även göra första bedömning om de tror att problemen kan förklaras med detta. Skolhälsovården kan också hjälpa till. Poängen med att ta reda på om du lider av ADHD är förstås att du skall få hjälp och anpassning i skolan så att du kan prestera så bra som du har förutsättningar för.
Du beskriver också ilske utbrott och ångest. Tror du att det är ADHD som spökar eller beror det på något annat? Kanske att en kontakt med BUP kan klara ut några av dessa frågor. När mamma hotar med BUP (om det nu är det hon gör) kanske du skall svara ”javisst” och be henne kontakta er närmsta mottagning. Adress och telefonnummer finns på hemsidan.
Lycka till!