Hotad av mitt ex
jag har haft problem med mitt ex o vi slutade skriva med varandra sist i julas o han hade hotat mig då, efter de fick jag kramper så jag inte kunde röra mig, jag kunde bara gråta o skrika. jag kunde inte heller äta, och innan dess enda fram tills nu för ungefär en månad sen vågade jag inte vara någonstans var jag var ensam, vågade knappt gå till skolan själv, jag tittade åt alla håll hela tiden, t.o.m när jag var med mina vänner.
Den rädslan omvandlade jag på något sätt till ilska , och det har inte gått en enda dag sen dess utan att jag har fått kramper i armarna, jag har blivit påverkad av allt detta på en konstigt sätt, jag stänger ute alla mina känslor, det är som att jag kan tänka på död hos alla jag bryr mig om utan att fälla en ända tår o knappt bry mig..
jag vill veta varför det är så, och om jag kan göra något åt de
mirre.k

BUP svarar:
Hej Mirre och tacka fanken för att du är arg och ilsken! Vad har killen hotat dig med? Finns det anledning för dig att vara rädd för honom? Kan han skada dig på något vis? Det verkar som din rädsla har påverkat dig väldigt mycket, till och med så att du fått kroppsliga symptom. Du har gått med den här rädslan i nästan ett halvår nu och jag undrar om det är någon som känt till hur du haft det?
Ett halvår är lång tid om man ensam bär en så stor rädsla. Vem känner till det här mer än du? Vem kan du prata med om saken? Jag tror att, oavsett om hoten skulle kunna bli verklighet eller inte, det är bra att prata om det. Ifall de skulle kunna bli verkliga är det ett skydd att andra vet, om det är mer tomma ord behöver man hitta sätt att förhålla sig till dessa.
Kanske att rädslan och ilskan står i vägen för dig att få fatt på de andra känslor du känner. Om du är rädd att hoten skulle kunna bli verklighet bör du överväga att göra polisanmälan. Gissar att du har hoten i sms eller mejl eftersom du berättar att ni skrivit till varandra. Bra bevis! Att du först nu blivit arg kanske beror på att tiden har gått utan att något hänt. Du hade ju all anledning att bli arg redan när hoten uttalades men kanske att rädslan då tog överhand.  Du har all anledning att vara arg eftersom du lät rädslan för exet styra ditt liv. Vad bra att den fick komma ut till slut.
Slutligen, när det kommer till att göra något åt saken tycker jag att du skall hitta någon att prata med, någon som också orkar lyssna på jobbiga saker och har erfarenhet att ta emot och kan hjälpa dig vidare. Kan skolkurator vara en sådan person? Eller kanske någon på Ungdomsmottagningen?
Lycka till och ta ingen skit!