Fick ingen hjälp mot mobbning
Hej! Jag har har/ haft självmordstankar i några veckor nu, mest på kvällarna och även skärt mig lite! Jag är mobbad i min klass av killarna och ingen lärare tar upp de eller så, så vi tjejer tog upp de men allt blev fel! Jag har tänkt på att ta mitt liv ganska snart pga ja inte orkar mer men ingen vet förutom mina vänner, vad ska jag göra?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Att vara mobbad är i sig en fruktansvärd upplevelse. Att söka hjälp och inte få den är ett dubbelt svek av omgivningen. Det är helt begripligt att du lider av det.
Men du får inte ge upp även om det känns otroligt jobbigt just nu. Det värsta är att den som är mobbad kan känna sig värdelös. Risken finns att mina ord om att du är en värdefull person och ditt liv är dyrbart inte låter trovärdiga för dig. Men tänk på att mobbarnas mål är att förnedra dig och du besegrar dem i det ögonblick när du inte tror på vad de vill att du ska tro! Det är åtminstone en halv seger.
Som du skriver finns det vänner kring dig som kan bekräfta mina ord. Det är en tillgång för dig att du hittar förståelse och stöd hos dem. Du ska försöka att se på dig själv som dina vänner gör. Det kommer att hjälpa dig att hämta energi och se dig själv i deras bild av dig. Allt detta kan betyda, som jag skrev, en halv seger över mobbarna.
Men det är hemskt att höra att ni har försökt få hjälp mot mobbningen av skolan, men att ni har inte fått den. Här finns kanske lite mer att göra.
Jag vet inte vem ni (du och dina tjejkompisar) har talat med om mobbningen. Men ni måste tillsammans gå vidare till andra i skolpersonalen. Alla krafter ska tas i bruk, lärare, skolkuratorn, ni kan också gå direkt till rektorn.
Det som också är viktigt - vet dina föräldrar om vad som sker i klassen? De kan också hjälpa till och larma lärarna eller gå till rektorn. Det kan även föräldrarna till dina kompisar göra.
Ge inte efter, utan fortsätt din kamp med stöd och hjälp av dina kompisar och andra vuxna. Det är inte lätt, jag vet. Men medan du kämpar mot den elakhet som mobbingen innebär kan du också hämta krafter och uppmuntran om du går in på någon av de nätsidor du ser längre ner på sidan.