Har svårigheter i sociala situationer
Hej, jag tror att jag har någon mildare form av social fobi eller iallafall svårigheter i sociala situationer. Det är vad jag intalar mig.
I ungefär 2-3 år har jag känt av problemen, men det blir värre hela tiden. Jag kan knappt äta inför nya människor, kan inte prata med dom utan jag fryser bara till och det slutar med att jag svarar med en nick eller ett "mm".
Jag har gått på min nuvarande skola i snart mer än två år och det är ungefär vad det tar mig att känna mig någorlunda bekväm i en omgivning med mycket folk. Jag oroar mig konstant ute i korridorerna för att folk tittar på mig och det känns som att de iakttar varenda steg jag tar. I sjuan skippade jag skolan mycket för att jag helt enkelt inte orkade gå dit. Jag kommer knappt ihåg något så jag vet inte helt vad det berodde på... Det är ett år sedan nu och jag går till skolan varje dag, men jag har fortfarande ett obehag. Jag kan inte heller ha vissa kläder på mig som jag inte känner mig bekväm i för då ökar det obehaget.
Jag kan inte heller träna på något gym eller springa utomhus då det känns som att alla kollar på mig. Jag vill gärna träna för jag har slutat på alla mina andra träningsaktiviteter för det blev för jobbigt med alla människor typ.
Så fort det sedan avviker från den normala skolan, t.ex när jag ska följa med kompisar ut och äta eller träffa nya människor, så undviker jag bara det. Jag klarar liksom inte av det typ, men ändå förtränger jag det och intalar mig själv att jag inte har något problem. När jag sedan jämför mig med andra som har sociala problem så tycker jag att mina problem är för små att ta upp...
För någon vecka sedan hade vi också prao. Det var ett helt nytt ställe med helt nya människor och jg är jättestolt att jag tog mig dit. En dag var jag tvungen att stanna hemma dock för det blev för mycket. Kag hade ingen ork. Det största problemet var att jag inte år något på cirka tio timmar varje dag (från frukost till middag) , jag vågade inte äta något där utan jag ljög alltid om att jag redan hade ätit lunch och att jag inte ville ha kaffe. Jag började bli yr och svettas då jag förstod att min mage skulle börja kurra men jag smög i mig en liten tugga av en macka. Sen nu kommer det sjuka, jag försökte dämpa min hunger av att äta en tugga papper. Det är ju absolut inte bra men jag klarade verkligen inte av den nya miljön. Jag var där i två veckor men inte förrän de sista dagarna vågade jag säga ett fåtal ord till dom som jobbade där.
jag är liksom bara bekväm med människor jag känner riktigt väl. Dom kan jag äta med utan problem. Men det är kanske sex stycken.
Jag pratar med en kurator som säger att jag ska ta kontakt med er men jag oroar mig för att mina problem är för små och det känns som att jag ljuger. Som att mina problem inte är riktiga liksom.
jag ör sp förvirrad och vet inte vad det är för fel på mig.
Alice

BUP svarar:
Hej!
Det du beskriver låter inte alls som små problem som du inte skulle behöva hjälp med. Du berättar mycket tydligt hur kämpigt du har det och hur du påverkas i vardagen. Det är modigt och bra att du skriver hit.
Att försöka "förtränga" och intala sig själv att man inte har några problem leder oftast till att ingenting förändras och problemen består. När man märker att man börjar undvika och avstå från saker för att slippa oro och obehag, då är det motiverat att söka hjälp.
Det du beskriver är inte så ovanliga problem och på BUP kommer de att känna igen och veta vad du pratar om. Det finns dessutom bra behandlingsmetoder som många med liknande svårigheter blivit hjälpta av.
Jag vet inte hur mycket du pratat med dina föräldrar och ifall du har förtroende för dem och de har förståelse för dig.
Om du känner att du har deras stöd kan de hjälpa dig att ringa till BUP. Det kan vara bra eftersom de kan ge dig fortsatt stöd i vardagen sen.
Så tveka inte utan ta hjälp!