Vågar/orkar inte gå till skolan längre
Över det senaste halvåret har jag fått sån ångest över skolan om att man ska klara allt & ligga bra i alla ämnen. Jag är extremt skoltrött och känner press och ångest varje morgon jag ska till skolan. Jag vill verkligen inte till skolan för varje gång jag går in till skolan känner jag en sådan grov ångest att jag bara vill spy mitt på golvet.
Jag har varit sjuk en del pågrund av sjukdomar & delvis en allergi som jag hade för några månader sedan. Pågrund av det här så påverkar det min frånvaro i skolan och gör även att jag kommer efter & ligger efter ganska mycket. Men dock har det lugnat ned sig nu. Är inte särskilt duktig på historia vilket gör det ännu jobbigare eftersom jag har omprov att göra & om jag inte gör dom eller får godkänt på omprovet så får jag F i  kursen vilket jag inte vill. Jag vill inte läsa 2 kurser i historia i år 2. Det får mig att känna så enormt mycket press.
Det har blivit värre med tiden och nu har det tagit stopp helt och jag vågar/orkar inte gå till skolan längre. Snart är det sommarlov om exakt 1 månad och jag vill inte gå ut 1 året i gymnasiet med ångest.
Vad skulle man kunna göra? Ta bort historian? Jag har redan tagit bort matten pågrund av att jag inte klarar kunskapskraven i det. Så det kanske inte är en bra ide att göra det.
Jag mår verkligen inte bra av det här....

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror du behöver få hjälp att hantera din ångest du får av skolan. Jag tror som du att det kanske inte är någon bra idé att ta bort alltfler ämnen som du får ångest av. Det kanske inte blir så mycket kvar till slut!
Det är nog bättre du får hjälp att hantera din ångest när du känner dig otillräcklig. Jag tror dels att du behöver stöd i skolan för att få ordning på din skolsituation.
Kanske har du redan kontakt med skolkurator? Om inte tycker jag att du ska kontakta hen.
Men du kan också få mer specifik hjälp för din ångest genom att ta kontakt med BUP eller en ungdomsmottagning.
Du kan också pröva gå till en vårdcentral.
Sikta på att bli av med din ångest även om skolan inte alltid går så bra. Alltför kraftig ångest blir väldigt hindrande som du beskriver.
Lycka till!