Saknar min pappa
Jag saknar min pappa, jag bor i sverige med min mamma
och pappa bor i spanien, bodde där 12 år tills vi flyttade jag o mamma
mina föräldrar har varit skilda sedan jag föddes och när jag bodde i spanien så träffade jag min pappa 1 gång om året, nästan aldrig, vet inte riktigt varför men det blev bara så
Det är fortfarande så men jag vill bo hos honom, gråter inombords för att jag vill vara hos honom och bo med honom som en vanlig tonåring, men det verkar omöjligt kan inte direkt hoppa ur skolan och flytta dit, det går inte att ansöka längre efter skola där förens jag börjar i gymnasiet och går nu i 8an
vad ska jag göra, är riktigt ledsen
Anonyym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Kanske är det många års saknad och längtan du nu ger uttryck för. Det finns en styrka i dig att du vågar känna detta fullt ut, även om du nu också blir så ledsen. Du skriver att du bara träffat din pappa 1 gång/år och du vet inte varför det blivit så.
Kanske kan du ta reda på det, börja fråga dina föräldrar varför det blivit så sällan samtidigt som det kanske är lättare, nu när du är äldre, att också berätta för dem hur du har känt och känner nu.
Det framgår inte hur mycket du pratat med dina föräldrar om dina önskningar och planer, eller om detta bara är något som du själv tänker.
Du har en stark önskan att du vill möta din pappa och önskar att han ska bli en mer riktig pappa i den meningen att han finns mer i din vardag. Det kan han bli även om ni inte bor ihop. Jag hoppas att denna önskan även delas av honom.
Om du på något sätt börjar ta mer kontakt med honom och berättar om dina önskningar kommer han också bli en mer realistisk pappa för dig. Så även om du nu inte kan flytta till honom, kan du kanske ändå öka er kontakt på andra sätt och pröva dig fram.