Har till och med försökt ta livet av mig
Hej jag har självmordstankar hela tiden jag har till och med försökt ta livet genom att skära mig och överdos det känns som att inget hjälper.
elin

BUP svarar:
Hej Elin!
Det låter verkligen som att du är inne i en tuff period med många hopplöshetstankar. Hopplöshet kommer när det känns som att man provat mycket men att det inte hjälper. Så kan det verkligen kännas, men det betyder inte att det inte finns något som hjälper.
I sådana här svåra stunder är det viktigt att inte vara ensam. Därför är det så klokt av dig att t ex höra av dig hit, det är ett sätt att sträcka ut en hand och få hjälp att komma ur den där känslan av hopplöshet. Tillsammans med någon kan man få hjälp att lyfta blicken, att kunna tänka nya tankar och hitta nya sätt som skapar hopp och tar en ur det svåraste. När man mår dåligt är det nämligen svårt att göra det, hjärnan går i sina invanda spår och det är svårt att tänka nytt.
Ditt brev är kort och jag vet inte mer om hur du har det, vilken hjälp du fått etc. Men det viktiga är:
1. Var inte ensam i svåra stunder. Att skära sig kan vara försök till lindring i stunden men hjälper inte på längre sikt. I sådana stunder behöver man andra saker att göra eller fokusera på för att rida ut den värsta stormen. Någon närstående att vara tillsammans med. Man kan ha en förberedd lista i t ex telefonen där det står saker man kan göra för att ta hand om sig själv istället för att skada sig. Många upplever att aktiviteter som involverar flera av våra sinnen kan vara bra, som att duscha, springa med hög musik i lurar eller kanske rita eller något annat mer rofyllt som hjälper en att växla till något annat än svåra tankar. Det går också att ringa till Självmordslinjen för att prata eller chatta med någon. Så många som varit just i det som du är i nu berättar om just vikten av att stå ut när det är som värst för att sedan få vara med om när det blir bättre.
2. Få hjälp till att må bättre på längre sikt. Samtalsbehandling eller i vissa fall medicin hjälper för att förbättra mående på längre sikt. På BUP hjälper vi till både i akuta situationer och med att skapa en kontakt som sträcker sig över tid. Tillsammans med en behandlare hittar man sätt att ta hand om det svåra.
Om du redan har en pågående samtalskontakt är det viktigt att vara så ärlig som möjligt, att prata om hur det faktiskt är. Självmordstankar, självmordsförsök måste man berätta om för att kunna få bra och rätt hjälp och för att bli förstådd.
Ta mer hjälp!