Sitter mitt i natten och gråter
Hej jag är 12 och är mobbad i skolan och har en pappa som inte bryr sig om mig han säger att mina systrar är vackrare och att jag ätter för mycket också vidare känner ofta att jag inte duger och bårde inte finas har flera folk i skolan som skapar hat konton och skriker efter mig att jag är ful och fett. Har skit mycket självmords tankar och känner mig depprimerad och att ingen skulle bry sig om jag dör. Brukade skära mig men det gjorde jag för att jag vill att någon skulle se det och undra hur jag mår men ingen har bryt sig. Jag har panik ångest men asså jag sitter mitt i natten och gråter själv . Orkar inte leva mer
vanessa som inte ska finnas

BUP svarar:
Hej!
Så som du har det nu är fruktansvärt och upprörande och så ska det inte vara, du måste få hjälp omgående.  Tro mig, det finns hjälp att få, även om det kräver av dig att du aktivt söker hjälp. Att du skär dig i syfte att någon skulle upptäcka det och reagera är inte något bra val. Självskadande leder till ytterligare problem och uppenbarligen räcker det inte som "rop på hjälp". Lyssna på mina tips om vilka andra vägar som finns för dig.
Det finns många delar i det du beskriver. Du säger att din pappa inte bryr sig och berömmer dina systrars utseende vilket drabbar dig på flera sätt. Du känner dig inte älskad och uppskattad och dessutom verkar din pappa inte se dig som en hel person utan bara fokusera på utseendet. Detta är i sig helt fel och helt oacceptabelt. Du skriver inget om din mamma vilket får mig att tro att hon antingen inte finns närvarande i din familj eller hon kanske inte har någon egen röst i familjen. Jag vet inte hur det är med det men det betyder att du måste hitta stöd och tröst någon annanstans. Jag återkommer till denna punkt.
Mobbning i skolan och hatkonto mot dig är inte heller något du bara ska hålla för dig själv och lida i tysthet. Här har skolan ett avgörande ansvar.
Jag är övertygad om att din situation hemma och i skolan och det som sker på nätet får dig att må så pass dåligt och att du har ångest med självmordstankar. Men jag är lika mycket övertygad om att du är en värdefull person och så ska du också kunna uppfatta dig själv. Den självkänsla som du saknar nu börjar komma direkt när du tar dina första steg till hjälp för då börjar du direkt uppleva att du kan ta tag i ditt liv. Omedelbart kommer du att börja att känna din egen styrka vilket är avgörande för självkänslan.
Nå, först ska du gå till skolkuratorn eller skolsköterskan och berätta det du beskriver i ditt mejl. De kommer att förstå att detta är ohållbart. Jag vet inte hur mycket de kan göra åt din familjesituation men mobbningen i skolan och näthatet måste de hantera direkt. Om det är lättare för dig kan du också börja med att tala med en lärare som du har förtroende för. När det gäller familjesituationen är det förstås möjligt att kuratorn i skolan kan stötta dig i att hitta andra kontakter, till exempel med familjebehandling på socialtjänsten.
Det finns också flera nätforum som du kan kontakta. Barnens rätt i samhället ger stöd på nätet till unga som mår dåligt. Man kan ringa, mejla eller chatta anonymt. Man kan också diskutera och dela erfarenheter med andra i ett diskussionsforum. Du kan också gå in på självmordslinjen som ger stöd och vägledning via chatt och mejl. Det är ett forum där man kan diskutera självmordstankar och hur det är att må dåligt. Du kan också öppna nätsidan Koll på soc.se dit man kan skriva om sin jobbiga hemsituation och andra problem och få svar.
Jag hoppas du blir stärkt av mitt mejl och följer mina förslag. Tyvärr är du inte ensam om att drabbas på det här sättet. De nätsidor jag hänvisar dig till (ock även skolan) kommer att möta dig med förståelse och du kommer inte längre känna dig så ensam. Förändring är möjlig. Även om det är jättekämpigt vill jag att du samlar kraft och mod till att söka hjälp för att uppnå den förändringen.