Känner mig annorlunda
Jag har de senaste åren haft en rad symptom som den senaste tiden har eskalerat:
Jag känner mig konstant nere, oavsett vad jag gör. Jag har ibland bröstsmärtor, och jag känner en enorm distans till världen och allt som finns i den, inklusive andra människor. Allt som är vackert och bra i världen, gör mig sorgsen, eftersom jag inte känner att det vackra är vackert, inte på riktigt. Jag har emotionellt distanserat mig från min familj, och i skolan håller jag uppe en social fasad för oanande lärare och klasskamrater, trots att jag egentligen vill spy på allt. Att koncentrera mig och att läsa texter har på senare tid blivit svårt; min hjärna klarar inte av att ta in skrivna ord. Jag känner hopplöshet, och är arg på hur orättvist världen behandlar så många människor.
Jag hatar mig själv när jag har läser igenom vad jag har skrivit ovan. Jag är i grunden annorlunda (syftar inte på hur min troliga depression får mig att känna mig annorlunda), och därför tror jag inte att jag någonsin kommer att känna mig förstådd. Det är också därför jag inte vill söka hjälp; jag tror att det kommer att bli en väldigt smärtsam upplevelse. Vad ska jag göra?
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mejl där du tydligt och välformulerat beskriver din "troliga depression".
Jag kan inte bedöma om det är depression du lider av eller vilka andra omständigheter som spelar in i att du ser så mörkt på världen. Du har rätt i att det finns mycket orättvist i världen och man kan visst bli ledsen med tanke på alla problem som tornar upp inför hela mänskligheten. Men å andra sidan tror jag inte att lösningen på någonting är att låta mörkret ta överhand. Att kunna se "både - och" dvs både det som är fel och det som är bra, ger den balans som vi alla behöver nå för att kunna fungera för vår egen skull och glädje och för andras.
Du skriver att du sedan länge haft det besvärligt med ditt stämningsläge och med de negativa följder av det du antar är en depression. Men du skriver också om din djupa misstro till att någon skulle kunna förstå dig eftersom du känner dig på något sätt annorlunda. Detta "annorlundaskap" knyter du inte till din nedstämdhet, du antyder något annat. Men jag undrar om du har försökt att tala med någon om på vilket sätt känner du dig annorlunda? Jag menar med någon i din personliga närhet (till ex. föräldrar, släktingar, vänner) eller med någon professionell? Är det någon negativ erfarenhet av dessa samtal som får dig att tro att ingen i hela världen skulle förstå dig? Eller handlar det mera om det som du också nämner: att tala med någon om vad du känner och hur du uppfattar dig själv skulle kännas smärtsamt och du väljer att undvika denna smärta.
Jag måste dock säga att vi i längden inte kan undvika att ta itu med det svåra i vårt liv. Undvikandet slår tillbaka på oss. Vi riskerar att få fler och fler problem, egentligen lika svåra och smärtsamma som det skulle vara att tala ut. Till exempel som du, man kan bli nedstämd, få ångest, koncentrationsproblem och livet blir mer och mer begränsat.
Du frågar vad du ska göra. Mitt svar är att du ska samla mod och istället för att anstränga dig att försöka undvika det oundvikliga ska du lägga din energi på att ta itu med det jobbiga och smärtsamma. På så sätt kan du öppna nya vägar för dig själv.
Det finns olika alternativ att välja. I din ålder är det möjligt att själv ringa till den BUP mottagning du tillhör. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De är vana vid att möta ungdomar med mycket varierande sorters problem. Men om det personliga mötet känns som ett för stort steg direkt kan du börja chatta med någon på tjejzonen.se och börja låsa upp dina stängda dörrar och tala om det som gäller dig som en hel person med alla dina sidor och egenskaper.