Blir mobbad på grund av att jag är adopterad
Hur ska jag göra om jag har blivit mobbad hela mitt liv pågrund av att jag är adopterad, jag kan inte sluta tänka på allt skit dom har sagt till mig, och det gör att jag blir sur på mig mina vänner och speciellt mina föräldrar.
Alex

BUP svarar:
Hej Alex!
Tack för ditt mail! Jag blir riktigt upprörd då jag läser om hur du blivit mobbad hela ditt liv utan att vuxna runt omkring har kunnat sätta stopp. Så ska det absolut inte få vara! Jag antar att du blivit mobbad även i skolan och där ska det ha varit nolltolerans för sådant. Alla skolor har ansvar för att se till att barn inte behöver utsättas för mobbing där.
Du berättar om hur sur du blir på dina vänner och framför allt på dina föräldrar på grund av att du inte kan sluta tänka på allt du varit utsatt för. Det du berättar om känner nog de flesta ungdomar igen sig i som liksom du varit utsatt för mobbing. De spänningar, som byggts upp inom en själv på grund av mobbingen, måste pysa ut på något sätt och då blir det ju mot de personer som man känner bäst, således föräldrar och vänner.
Mobbing är förfärligt att vara med om och dessvärre påverkas man av den även långt efter att den har upphört. Mobbing påverkar självkänslan djupt och det tar ofta lång tid att bygga upp den igen så man kan känna sig trygg i att vara en värdefull person och kan våga lita på andra människor. Det låter extra svårt att du blivit mobbad för att du är adoptivbarn, eftersom man som adopterad förstås ofta är extra känslig för att bli utstött.
Jag kan också tänka mig att det varit mycket känsligt och svårt för dina föräldrar att du blir mobbad just för att du är adopterad. Som de flesta adoptivbarn är du antagligen ett mycket efterlängtat barn, men sedan har dina adoptivföräldrar inte kunnat skydda dig mot den mobbing som du fått utstå, trots att de säkert önskat det mest av allt.
Jag tror att du skulle må bra av att få en samtalskontakt där du kunde få uttrycka tankar och känslor du har inom dig för att på så sätt kunna lämna det bakom dig och satsa på ditt vuxenliv. Låt inte mobbingen få makten över ditt kommande liv utan satsa på att få en grund att gå vidare på! Jag tycker du ska söka dig antingen till närmaste BUP-mottagning tillsammans med dina föräldrar eller till den Ungdomsmottagning som ligger närmast där du bor. Till Ungdomsmottagningen kan du söka dig på egen hand.
Se till att du får den hjälp du behöver, den är du värd!
Varmt lycka till!