De tycker inte om mig
Hej! Jag är en tjej på 16 år som går i nian. Under 3 år har jag blivit kränkt. Ingen har viljat vara med mig, ingen pratar med mig. Alltså när jag väl pratar med dom så bryr dom sig inte. Det är som om jag inte är där, som om jag inte finns. Och jag har även varit i depression. Ett tag. Och jag vågade ej bli lämnad ensam förut. Men nu är jag en helt annan människa. Jag är mer arg, kaxig och vill bara slå någon (så känner jag mig i skolan) och jag känner mig galen ibland. Jag brukar gå till kuratorn på skolan och de hjälper faktiskt. Till ex när vi har grupp arbeten och man ska välja någon/några att vara med så blir jag aldrig vald, aldrig. Och när dom i min klass är med varandra och lägger ut bilder och videos på sociala medier så blir jag liksom påverkad. Alltså jag blir liksom ledsen av de. Och de har sagt att de ej tycker om mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp

BUP svarar:
Hej,
Så fruktansvärt jobbigt du har haft det, och så fel det har varit! Sånt borde verkligen inte få hända, och det är lätt att kritisera vuxna som har eller borde ha sett och förstått. Det låter bra att du nu har fått ny kraft, även om det känns som att du vill slå någon. Den känslan är inte svår att förstå efter alla år som varit, men jag utgår från att du inte utför den också. Sån tur att du haft en bra kurator som du kunnat prata med, det tycker jag du ska fortsätta med så länge du kan.
Att bli negligerad och bortvald på det sätt som du beskriver är mobbing. Och det handlar inte om hur du är som människa, utan det är något som händer i just den gruppen, inget som följer din person. Det är viktigt att du uppfattar mobbingen som del av något du lämnar bakom dig.
Du behöver alltså en bra start i gymnasiet så att du inte ”tar med” den här situationen. Nu under våren och före starten skulle du behöva se bakåt, fråga dig själv vad hände den gången, hur blev det så, kunde jag gjort på nåt annat sätt? Inte för att du gjort fel, utan för att du ska kunna vara vaksam på att du inte tar med dig ”offer”-rollen. För när man blivit ignorerad är det lätt att man också i fortsättningen blir tyst, tillbakadragen, undfallande. Din nya ilska och kaxighet kommer du att ha stor nytta av men du behöver förmodligen fundera över hur mycket eller lite av det som är ok i ett nytt sammanhang.
Varmt lycka till!