Jag har svårt att koncentrera och kontrollera mig
Hej jag är en tjej på 16 år och har svårt med skolan, med att koncentrera mig och kontrollera mig. Jag kan inte sitta stilla på lektionerna och koncentrera mig, istället så sitter jag och tänker på annat tex när jag läser en bok så kommer jag inte ihåg vad jag läste för mening för jag tänker på annat jag har försökt flera gånger att inte tänka på annat än att läsa men det funkar inte. Jag stressar mig för mycket, jag tänker för mycket på skolan och tänker om jag ens kommer att klarar av skolan. Jag gråter varje kväll och får ångest bara av att tänka på skolan. Jag kan inte sova längre för att jag tänker för mycket på skolan, jag vaknar minst 4 gånger. Det har varit så i två år nu jag klarar inte av det jag har pratat med skol Koratorn men dem hjälper inte dem hjälper bara för stunden. Och det med att jag har svår med att kontrollera mig är att när jag blir arg så kan jag inte kontrollera mig så jag kan säga och gör massa dumma saker som jag ångrar sen, och med dumma saker menar jag att jag hoppar på en och börjar slåss eller säga massa elaka saker som jag ångar. Ibland kommer jag inte ens ihåg vad jag gjorde när jag va arg, jag darrar och vill slå på saker när jag är arg det är jätte jobbig jag mår dåligt över det så jag gråter varje kväll för att jag är jag. Har fått höra från massa folk att jag är sjuk i huvudet det gör mig ännu mer ledsen. Ingen av lärare tar mig seriöst för att jag syns och hörs mycket i skolan. Men jag mår inte alls bra.
ajje

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är lätt att förstå att du blir stressad och orolig över din skolgång när du har så stora svårigheter att koncentrera dig. Om man har svårt att koncentrera sig blir det också lätt att man vill eller måste göra andra saker som av andra kan uppfattas som störande.
Jag tycker det låter som du har allvarliga koncentrationssvårigheter som behöver undersökas ordentligt, för att du ska får mer och bättre hjälp. Kanske har dina svårigheter att kontrollera din ilska och frustration i skolan också med dina allmänna svårigheter att hänga med och känna dig nöjd med din skolgång? Läs gärna mina bifogade länkar.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar och din skolkurator om din situation och ta kontakt med BUP för att utreda dina svårigheter så att du kan få bättre hjälp framöver.
Det ska inte vara så att du ska gråta varje kväll och få ångest över att tänka på skolan. Om du tror det kan vara till någon hjälp skulle du kunna visa ditt brev till dina föräldrar så de kan hjälpa dig till en kontakt med BUP. Lycka till och bra att du gjorde själv något åt saken genom att skriva till oss!