Problem med maten
Hej jag har jätte mycket problem med maten och har tillsammans med min mamma skickat in egen anmälan till scä men det är 4-6 veckors väntetid. Mina tränare har vetat om mina problem sen ungefär februari men har bara tagit in mig på snack med hot och trotts att jag brutit löftena har det inte blivit några konsekvenser! Mina lag kompisar har varit på tränarna hur mycket som helst om det här och folk påstår att jag gått ner i vikt fast jag inte kan se det själv känner mig minst lika fet trotts att jag är underviktig. Vill verkligen ta mig ur det här men det är så svårt ljuger hela tiden om vad jag ätit och mina tränare tror att det bara är att äta jag orkar inte med allt det här mer

BUP svarar:
Hej!
Du har tagit ett viktigt steg för att ta hand om dig - bra gjort! Du är långt ifrån ensam om att ha det på det sätt du beskriver och det finns mycket kunskap om ätstörningar.
Att få professionell hjälp låter som precis det du efterfrågar. Att få det kan dessvärre innebära en väntetid. Det kan kännas frustrerande när man väl tagit steget och sökt hjälp. Men kan också innebära att man hinner fundera igenom sin situation och är redo när det väl är dags för mötet med behandlare.
En del av behandling är att personerna runt dig får mer kunskap om ätstörningar och ätstörda beteenden. Detsamma gäller dig. Många med ätstörningar kämpar med kluvenheten inför att äta, viljan att bli frisk finns parallellt med ätstörda tankar.
Många ljuger för att det är för svårt och det kan man förstå. Men däremot blir det ett hinder som försvårar tillfrisknande så det är bra om det går att prata om på något sätt.
Det går till exempel att säga när du träffar en behandlare, att lögner om vad du äter är något du kämpar med. Ju öppnare du orkar att vara desto mer öppnar vägarna för hjälp upp sig!