Rädd för att inte duga
Jag är alltid rädd för att jag inte ska duga. Har prestationsångest och kan ibland tänka på grejer som jag inte är nöjd över i flera veckor. Jag är rädd att jag inte ska duga inför mina föräldrar eftersom min storebror alltid får högsta betyg. Har även en typ av socialfobi över att jag ska säga något konstigt i hela klassen och alla ska skratta åt mig. Jag behöver hjälp på hur jag ska hantera t.ex. Min socialfobi när jag ska prata inför klassen eller min prestationsångest. Tack för att ni finns BUP!

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver på ett fint sätt hur det kan vara när negativa tankar ställer till det för en. Många barn och unga kan känna stress inför krav. Vi har alla saker som är enkla för oss och saker som blir kämpigare och egenskaper vi gillar hos oss själva och sämre sidor. Det är inte alltid så enkelt att få ihop det där och många kämpar upp i vuxen ålder både med krav inifrån sig själv och utifrån.
Ibland går det så långt att oron och stressen blir hindrande i vardagen. Att rädslan för att prata inför en grupp gör att vi missar viktiga saker i skolan eller att malande tankar om att inte duga gör att vi känner oss ledsna nästan hela tiden.
Då kan man ta kontakt med BUP och gå på ett första samtal där man kan få prata mer om hur man har det. Då kan man också undersöka om det finns saker som föräldrar kan tänka på för att underlätta och hur man till exempel kan utmana sig själv för att våga mer.
Tillsammans med en behandlare på BUP ser man om det finns saker som vore bra att prata mer om och om det är så att det till exempel vore hjälpsamt med en behandling för social fobi. Jag kan inte svara dig direkt på vilken hjälp som vore bra för dig. Det behöver man ses för att göra, eftersom man då får en möjlighet att ställa fler frågor om hur du har det.
Berätta för en förälder om hur du kämpar med jobbiga tankar så att du får hjälp att ringa BUP, eller ta hjälp av skolkuratorn med hur du kan göra.
Här är länken så att du kan kolla upp vilken BUP-mottagning du tillhör.
Kom ihåg att du är värdefull precis som du är!