Föräldrarna tror absolut inte jag har adhd
Hej, jag ä en tjej som fyller 16 år i oktober och jag har undrat om jag har adhd jag har pratat mycket med mina föräldrar om det men dom säger att jag absolut inte har det osv men dom tror att adhd bara ä när man ä aggressiv och överaktiv hela tiden dom ä lite "gammaldags". Och jag har sagt att jag vill kolla upp det men dom vill inte köra mig till en "utredning" och vill inte "dumförklara" mig. Och jag vill ju själv bara få veta ifall jag har det eller inte för det skulle vara en lättnad på många sätt.. Så vad ska jag göra? :)
orolig tjej

BUP svarar:
Hej Oroliga tjej,
Jättebra att du vill ta reda på något du undrar över hos dig själv och som är viktigt att veta. Jag utgår ifrån att du upplever svårigheter och tänker att det kan vara adhd? Den diagnosen behöver inte innebära aggressivitet och överaktivitet, men det finns mycket annat som kan ingå. Jag lägger till en artikel där det står lite mer om vanliga symtom och hur vi utreder denna frågeställning på BUP.
Dina föräldrar tror inte du har den diagnosen. Förstår dom att du ändå har svårigheter i olika situationer?
När man adhd så brukar man behöva stöd på olika sätt. Diagnosen har ingenting med dumhet att göra. Det finns ändå möjliga anpassningar i inlärningssituationer - till exempel frihet från störande ljud, högljudda elever och för mycket information samtidigt. Så information om svårigheter (en diagnos är inte nödvändig) är viktig information för läraren. Det är därför viktig att man som elev har rätt till en undervisningssituation där man kan använda sina resurser på bästa sätt.
Om du inte har dina föräldrar med dig i det här resonemanget, så föreslår jag att du talar med din mentor till att börja med. Eller någon annan lärare som du har förtroende för.
Om ni ska gå vidare så behöver skolans kurator vara med och hen är nödvändig för att påbörja en utredning. Hen kan också hjälpa dig att tala med föräldrarna, om ni tycker att det finns skäl till att gå vidare till en utredning.
Hoppas du får klarhet i din viktiga fråga. Lycka till!