Svarade inte med sanning
Hej bup jag är helt säker på att jag har anoreksia. Jag har varit inne på bup förut, men det enda problemet då var att jag inte svarade med sanning på frågorna dom ställde. Om dom t.e.x frågade tycker du att det ser ut som du är gravid. Jag var rädd att mamma och pappa skulle bli arga på mig. Jag är helt säker på att om jag hade svarat med sanning på frågorna hade  jag legat inne på lasarettet nu. Skulle bli glad för ett svar  ...   TACK
Moa

BUP svarar:
Hej Moa!
Vilket fint brev du skrivit. Jag förstår att du oroar dig och det är förstås jätteviktigt att du får den hjälp du behöver. Om man måste vara inne på sjukhus brukar höra ihop med hur kroppen mår, till exempel om man är väldigt underviktig.
Om svårigheterna mest handlar om hur man tänker och känner så får man bäst hjälp på BUP eller någon liknande specialenhet, där behandlingen i första hand innebär att man pratar och får råd om detta.
Du oroar dig för att dina föräldrar skulle bli arga. Arga för att du kanske har anorexia eller att du inte svarade som det var? Eller att dom skulle tänka att du kanske haft sex eller är gravid?
I vilket fall är det väldigt viktigt att du berättar precis hur det är, så att man på BUP förstår dina svårigheter. Jag kan inte säga hur dina föräldrar skulle reagera, men åtminstone efter ett tag skulle dom nog förstå att det faktiskt är svårt att svara på utredningsfrågor ibland.
Så jag tycker du ska samla mod och tala om för din BUP-kontakt att du vill ändra en del av dina svar. Det är inte konstigt för personal på BUP att besökare ändrar sig och att dom får lite annan information senare under kontakten.
Men att inte berätta som det är från början gör att man får hjälp senare än nödvändigt.
Lycka till med fortsättningen!