Overklighetskänslor
Hej! Jag har flera frågor. Det är så att jag i många år fått tillfällen, som kanske bara varar i några sekunder kanske upp till någon knapp minut, när jag uppfattar min omgivning konstigt. Färgerna blir lite annorlunda, det mörka blir mörkare, och så hör jag ljuden omkring mig konstigt också. Liksom avlägset. Det känns nästan som att jag är utanför mig själv, även om det låter konstigt. Jag har inte funderat särskilt mycket på detta tills jag stötte på något som hette overklighetskänslor, och jag undrar om det kan vara det? Om inte, vad kan det vara för något? För några år sedan hade jag detta lite då och då men inget på senare år, tills idag när det hände i skolan.
Jag kan tillägga att jag har en kraftig social fobi.
Jag undrar också om jag håller på att trilla in i en depression. På grund av min sociala fobi mår jag just nu ganska dåligt. Jag känner mig nedstämd, och jag har oftast inte lust till att göra någonting alls. På en rast satt jag i en halvtimme och bara tittade på när minutvisaren på klockan flyttade sig för jag hade verkligen ingen lust till någonting. I skolan är jag alltid ensam och jag känner mig ofta ledsen. Jag går in på toaletten och gråter och jag gråter ofta mycket när jag kommer hem. Ibland vet jag inte varför jag gråter. I vissa stunder känns det ganska bra, idag var det bra den största delen av dagen även om jag sällan kände mig helt glad. I alla fall tills jag kom hem, då började jag gråta massor. Just nu känns det rätt bra.
Jag har det lite stressigt just nu kan tilläggas, mest i skolan och så är min fritid ganska fullpackad. Jag har också varit på bup för en utredning och fick reda på att jag har social fobi, och väntar just nu på behandling.
Vad är det för fel på mig, är det en depression, och är det overklighetskänslor jag får eller något annat? Tack på förhand.
En som vill veta

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att behandling redan är på gång! För att bedöma de overklighetskänslor och den nedstämdhet som du skriver om behövs ett möte där behandlaren får en chans att ställa frågor till dig. Generellt kan jag säga att det inte är ovanligt att man i kombination med social fobi känner sig ledsen och nedstämd.
Jag vet inte när eller om du fått tid för att påbörja behandling på BUP. Mitt råd är att du eller med hjälp av en förälder ringer och hör hur planeringen ser ut. Då kan ni också berätta på telefon att du känner dig ledsen, energilös och har overklighetskänslor. När du sedan träffar din behandlare kan ni prata mer om hur du mår, förstå mer av overklighetskänslorna du upplever och vad som kan göra att du kan må bättre.
I väntan på tiden på BUP får du ta hand om dig. Att mående pendlar är i sig inga konstigheter, samtidigt behöver vi ju lyssna till kroppens signaler. Du skriver att du är inne i en stressig period. Stress kan ha stor påverkan på hur vi mår. Vad kan du göra för att minska stressen? När finns det tid för återhämtning? Jag menar inte att du ska ställa in alla fritidsaktiviteter och bara ligga hemma och vila. Tvärtom, när det gäller nedstämdhet är det viktigt att komma ut och hålla sig aktiv. Men det är också viktigt att äta och sova med regelbundenhet och göra mindre kravfyllda aktiviteter för att fylla på batterierna.
Jag vet inte om lärarna på din skola känner till din sociala fobi eller hur stort problem den ställer till där. Det kan vara något att prata med lärare eller skolkurator om för att ordna så att du har det så bra som möjligt i skolan de här veckorna fram till sommarlovet.