Har ingen kompis att prata med när jag är ledsen
Hej bup, jag är snart 12 om nån vecka och just nu är jag väldigt ledsen, jag har varit ledsen super länge. Jag har pratat med bup sen innan också. Och förut körde jag mig över problem man har och så, jag tänkte skriva problem för problem men just nu bara ett då. Jag är så ensam. Jag har kompisar O vara med, vi är ute O cyklar. Men jag HAR INGEN kompis jag kan prata med, när jag är ledsen. Nu sitter jag O. Skriver med tårar rinnande för ansiktet och har ingen och vända mig till, så jag är tvungen och skriva till bup. Jag är bara så ledsen, man känner sig så tom, vill verkligen ha nån O prata med och jag har försökt ringa bris men vet inte.. Ringer jag i fel tid? Ringer alltid runt 8, men dom säger att jag e först i kön men ändå kommer jag aldrig fram även fast jag har väntat runt 10 minuter. Förut hade jag en kompis O prata med. Och hon är 15,16 nu ovh vet inte.. Hon är min bästavänner största sors syster O vi gillar varan super mycke men hon är ju liksom 16. Hon vill nog inte prata med en 12 åring och hon börjar ändån aldrig O prata med mig. De är alltid jag som måste visa att jag vill va kompis.. Känns de som iallfall. Och plus hon bor i Gotland nu. Så jag orolig att de ska bli pinsamt när vi ses, men jag vet inte. Alla tävlar om att få mest uppmärksamhet O allt. Jag vill inte de. Jag bara att allt ska lungt O bara kärlek:,/ jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig bara världelös. Det finns inget speciellt om mig. Kan inte göra nånting. Ingen vill va som mig. Och ingen skulle vända sig till mig. Men jag försöker ge så mycke kärlek O allt till aldrig men ibland känns de som att Jah får aldrig nåt tillbaka. Vet inte vad en världelös tjej som jag ska göra. <3 från Evelin
Ensam

BUP svarar:
Hej Ensam,
Du har skrivit ett så fint brev om hur det känns att vara ensam och inte tycka att man är värd nåt. Du har också andra problem, men det här är det svåraste just nu och det som du tar upp i ditt brev. Så det blir bara det som jag kan svara på.
Du skriver viktiga saker om att finnas för andra och ge mycket kärlek. Det verkar du kunna göra. Samtidigt beskriver du att du har låg självkänsla, kanske är du blyg och drar dig för att säga eller tycka saker? I så fall är det lätt att bli ”bortglömd” för att man drar sig undan och väntar på att andra ska ta initiativet. Men i en relation behöver båda vara  ”med”, det är inte bara är en som behöver visa att man vill vara kompis. Det är viktigt att man kan ”balansera” varandra, alltså att man är ungefär lika aktiva, att man turas om att berätta saker och lyssna på den andra.
Men nu menar jag just kompisar. Det är skillnad när man behöver någon som man prata om svåra känslor med. Det behöver vara en vuxen. Du har varit på BUP tidigare, det låter som att du behöver ta upp en kontakt där igen. Även om den du mötte då inte finns kvar, så kan du få en annan att prata med.
Har du försökt att prata med dina föräldrar? Dom är jätteviktiga när man mår dåligt och inte känner sig värd något. Det är också jätteviktigt att du får hjälp i skolan, som är en så viktig plats för alla i din ålder. Där tävlar många om uppmärksamhet och framgång och det kan vara en hård värld. Jag tycker därför du ska prata med skolkuratorn, förmodligen känner hen till många som har det som du. Både dina föräldrar och skolkuratorn kan hjälpa dig med en BUP-kontakt om du behöver det.
Du kan också skriva, chatta eller ringa till Bris, det kan nog vara så att det tar lite tid att komma fram i telefon när man ringer, så ge inte upp. På Bris´ hemsida står att telefontiden är måndag - söndag 14 - 21 (onsdagar 17 - 21) så prova att ringa andra tider på dagen, kanske går det lättare då.
Du kan också kontakta Tjejzonen, en sajt för tjejer. Beroende på var i landet du bor kan du genom Tjejzonen ansöka om att få en egen ”storasyster” att träffa ibland.
Men närmast till hands finns föräldrarna, skolkuratorn och BUP. Lycka till med dina fortsatta ansträngningar att lösa dina svårigheter! Det kommer inte alltid vara så här tufft, livet kan bli mycket bättre, men du behöver lite hjälp på vägen.
Var rädd om dig!