Har massor av självmordstankar
Hej jag mår dåligt  jag skär mig har massor av självmordstankar är 13 år och ha det jette jobbigt vill dö orkar inge  mer vill avsluta livet vill ta livet av mig
Mår dåligt

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du mår så dålig och har massor av självmordstankar. Det är ett första steg i att våga berätta och söka hjälp! Det är ett första steg att bryta din ensamhet. Så det är viktigt att du skrivit till oss. Det är en början till att få riktig hjälp och börja må bättre.
Det viktiga nu är att du får någon vuxen att prata med och som kan hjälpa dig vidare. Känner dina föräldrar till hur du mår eller berättar du inte? Många som skär sig berättar inte för de tror föräldrarna inte ska förstå utan bli arga. Kanske kan du berätta för någon i skolan – en lärare eller skolkuratorn.? De skulle troligen ta kontakt med dina föräldrar, men också se till att du får den hjälp du nu behöver. Skolsyster brukar också vara en bra person att gå till när man har problem.
Om inget av detta går tycker jag du ska ringa eller chatta med Bris. Då kan du berätta mer hur du har det och få mer detaljerade råd hur du ska göra. På Bris kan du både ringa, mejla och chatta. Ett annat ställe du kan få råd och stöd av är Tjejzonen.
Eftersom du mår så dåligt att du vill ta livet av dig tror jag det är bäst om du tar klivet och vågar berätta för skolkurator. Då ska du berätta både att du självskadar dig men också att du mår så dåligt att du inte vill leva. Det är bra att du börjar fundera på hjälp, för du kan må mycket bättre om andra hjälper dig att må bättre.
Lycka till!