Saknar min mentor
Jag har nyligen kommit ur en mycket tung period med självmordsförsök och skärsår. Men nu när det är bättre är det som att det är något som saknas. Jag känner mig bortglömd och ensam nu när allt inte är lika akut. Jag har en mentor i skolan som har tröstat mig så många gånger när jag brutit ihop och gråtit mot hennes axel. Jag saknar det, någon som verkligen bryr sig. Det är som att det finns så mycket kvar på insidan, och jag har ingen att prata med. Jag förstår ju att det jag inte alltid kan vända mig till min mentor på det sättet. Det är inte meningen. Men jag behöver verkligen någon att prata med. Och jag har väldigt svårt att knyta kontakt till personer så att jag kan prata om det som är svårt. Jag har en behandlare på bup, men det fungerar inte alls så henne kan jag inte prata med. Och då kommer ni säga att jag ska be att få byta behandlare men jag kommer endå inte kunna prata med henne på en gång. Så jag vet inte vad jag ska göra nu för att palla. Det finns ingen där för mig och jag längtar bara tillbaks till då jag hade tryggheten hos min mentor.
cs

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Det är lätt att förstå att din mentor varit och fortfarande är en mycket viktig person för dej. Du skriver inte varför er kontakt blev avslutad. Kanske var det meningen att din BUP-behandlare liksom skulle ersätta din mentor. Men - som du så bra beskriver - det går ju inte så lätt att ersätta en person med en annan.
Du beskriver också att du känner dej ensam och bortglömd nu när dina problem inte är så akuta. Kanske inte din mentor förstår att hon fortfarande är så viktig för dej även om du nu verkar må bättre? Många förstår inte att man behöver fortsatt mycket stöd och hjälp även efter en akut fas.
Jag förstår att du tycker det är svårt att prata om det här men jag tycker du ska berätta hur du känner det för både din mentor och din BUP-kontakt. Det är ju väldigt viktigt att du har någon du kan prata med om det som är viktigt för dej. Så jag tycker att du ska försöka stå på dej lite och säga att det inte fungerar så bra för dej nu. Kanske kan du fortsätta ha kontakt både med BUP och din mentor?
Om det ändå inte går att återknyta till din mentor så blir det desto viktigare att berätta för din behandlare hur du känner det. För även om du inte i förväg kan veta hur pass förstående hon kan vara, så tror jag nog att hon kommer att förstå din sorg och saknad efter en så viktig person i ditt liv.
Lycka till!