Ser ingen annan utväg än att ta mitt liv
Hej. Jag har en depression som bara blir sämre. Anledningen till varför jag blev deprimerad tror jag var för att jag har dåligt självförtroende. Jag har ända sen jag var liten känt att jag inte duger, både hemma och i skolan. Nu mår jag så dåligt att jag ofta tänker att jag ska ta mitt liv. Innan har jag tyckt att det har verkat otäckt, men nu ser jag ingen annan utväg. Jag äter antidepressiva och får samtal men inget hjälper, känner mig bara som en belastning för alla. Mina föräldrar vill bara att jag ska gå i skolan mera och att jag ska gå ner i vikt. Det har de påpekat väldigt mycket, att jag har gått upp i vikt, och ja det har jag gjort, sen jag började med medicinen har jag blivit mycket hungrigare. Men det är som att det bara är det yttre och hur andra ser på mig som spelar någon roll för dem. Inte hur jag egentligen mår. Har stark ångest varenda dag. Jag har försökt stå ut med livet ett bra tag nu men känner att jag är väldigt nära slutet nu. Det kanske inte var menat att mitt liv skulle bli så långt.
J

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail! Så tungt du har det trots att du får behandling, där det ingår både samtal och medicin. Så bra att du trots allt sökt hjälp men sedan är det förstås alldeles nödvändigt att den också hjälper!
Om du inte redan gjort det, så tycker jag, att du först och främst måste berätta för din läkare och samtalsbehandlare om att du fortfarande mår så förfärligt illa så att du känner att du inte orkar leva. Det är viktigt att de får precis all information om din situation för att de ska kunna ge rätt behandling. Du ska sedan absolut kunna förvänta dig att behandlingen ska göra att du mår bättre, så om den inte gör det så kan den behöva förändras på något sätt.
Jag vet inte hur länge du gått i behandling, men det kan finnas olika skäl till att det kan vara svårt att vara helt öppen. Det brukar ju ta en del tid innan man lärt känna sin behandlare och kan känna sig trygg med hen och det brukar vara först därefter som man vågar prata om mer känsliga saker. Är det så för dig? För att du ska kunna få rätt hjälp behöver du kunna ta upp det som känns svårt. Ett sätt kan kanske vara att skriva till hen såsom du gjort hit till BUP.se. I brevet har du kunnat vara oerhört tydlig med hur svårt du har det. När du mår så dåligt som du gör så kan också behöva gå extra tätt till din behandlare.
Jag undrar också om BUP kan hjälpa dig med att prata med dina föräldrar. BUP brukar ofta prata med föräldrar om föräldrarollen och försöker stötta både ungdomen och föräldrarna med de aktuella problemen. Kanske kan de få dina föräldrar att förstå hur de ska vara mot dig för att vara stödjande i stället för att göra situationen tyngre.
Då självmordstankarna är svåra kan du få hjälp på telefon genom att ringa (eller chatta med) Självmordslinjen ,telefon 90101. Du kan också få stöd på nätet genom att chatta med Tjejzonen
Jag är absolut säker på att ditt liv är menat att bli precis så långt som alla andras! Ditt liv är precis så värdefullt och viktigt som alla andras! Jag hoppas att du orkar fortsätta med behandlingen och att den snart ska ge dig hjälp att kunna se det också, det bör den göra.
Var rädd om dig, det är du värd!