Vaken på natten
Hej! Jag har ett problem.. Jag är vaken till runt 00:30-03:30 varje natt, spelar ingen roll om det är skola eller ej. Det hela började med att jag som 11 åring började se på en serie, såg sedan till klockan fem på morgonen, lika dant dagen efter.. Det var det längsta jag någonsin hade varit vaken till.. Detta blev sedan ett beroende, så jag var vaken till minst 01 ungefär var tredje natt då. Sedan när jag var 12 och gick i femman så blev det värre, och blev nästan varje dag. Jag har försökt att lägga mig tidigare men min hjärna kommer alltid på någon excuse och ser på en massa youtube klipp eller liknande. Nu idag så är jag vaken till minst 00:30 varje dag, i värsta fall så kan det bli så att jag är vaken till 05. Jag vill verkligen sluta med detta beteende.. Åtminstone börja lägga mig senast 00:00 varje dag, så jag verkligen börjar få den sömn jag behöver. Och jag vill verkligen inte berätta för mina föräldrar, då jag verkligen har ljugit för dom i över ett år, om hur jag sover och liknande. Hur ska jag sluta med detta och verkligen lägga ifrån mig mobilen/iPaden tidigare? Hjälp mig!
Hjälp mig

BUP svarar:
Hej,
Det låter som att du fastnat i en ond cirkel som det är svårt att komma ifrån. Men du är bestämd på att du själv ska ta kontroll över att du får tillräckligt med sömn. Klokt!
Ibland kan "nattsuddet" handla om att man vill hålla sig vaken för att när man lägger sig kommer oroliga tankar och känslor som man vill hålla ifrån sig. För att slippa dom så går man hellre till sin mobil/surfplatta. Men då behöver man i första hand fundera över vad det är som oroar och vad man kan göra åt det. I mitt svar kommer jag att inrikta mig på olika tekniker att använda sig av för att somna tidigare, men om du känner att det finns sånt som du oroar dig för så är det bättre att börja i den änden.
Det finns experiment som visar att ”blåljus” från dator och mobil aktiverar hjärnan så att det blir svårt att somna. Denna påverkan kan handla om timmar, så man ska förstås låta bli att utsätta sig för blåljus redan innan man ska sova och absolut inte efter den tid man vill somna. För då blir det ännu svårare. I sängen har många hjälp av att göra något avkopplande, som att lyssna på musik eller läsa något. Inte titta på film alltså (blåljus). Det är viktigt att du inte tar fram mobilen/surfplattan igen.
Du behöver också sätta mål för när du ska somna. När tror du är bästa tiden för att du ska få den sömn du behöver? Den tiden blir ditt slutmål. På vägen dit sätter du delmål, till att början med ganska nära den tid du brukar somna nu. Jag föreslår en timme före. När du känner att det fungerar, men inte tidigare, så flyttar du fram tiden en timme till. Så gör du tills du kommer till ditt slutmål. Det är lättare att ändra rutiner om man gör det lite i taget.
Om du sen ligger i sängen och har svårt att somna, så ligg kvar ett tag och försök att koppla av. Om det inte går så kan du gå upp, men gör bara tråkiga saker. Inte mobilen eller iPaden alltså!
Det är svårt att ändra på hur sent man somnar, och många tar föräldrarna till hjälp med att helt enkelt ta hand om mobilen/iPaden efter en viss tid. Men du avgör själv om du behöver hjälp med detta.
Du verkar så bestämd över vad du vill: somna tidigare och inte låta hjärnan lura dig till någon excuse. Lycka till och sov gott!