Hur hanterar jag sommarlovsångesten?
Hej, jag har tidigare i vintras sedan länge varit mycket deprimerad och försökt ta mitt liv, skärt mig och så. Nu på senaste har jag däremot mått helt okej och saker har börjat fungera okej igen. Men nu känner jag ångesten krypa tillbaka. Och då blir jag rädd att jag ska falla tillbaka i skiten. Detta har jag diskuterat med min mentor som verkligen är världens bästa som hjälpt mig genom den tuffaste tiden. Och hon tror att ångesten kommer för att det snart är sommarlov, för jag brukar nämligen få extra mycket ångest innan lov vilket vi tillsammans har konstaterat. Men vad ska jag göra. Jag orkar inte må dåligt och sitta i skiten. Mitt mående förstör bara och jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag hantera min lovångest?
C

BUP svarar:
Hej C och tack för ditt brev!
Vad skönt att du mår bättre efter att ha mått dåligt under en längre tid. Jag förstår verkligen att du inte vill hamna där igen. Det är också fint att höra att du har en klok mentor som verkar bry sig mycket om dig. Att ha någon att tala med om svåra saker är så otroligt värdefullt.
Att ha sommarlov längtar inte alla efter. Många mår sämre av att inte ha sina vanliga rutiner med skola, kompisar och fritidsintressen.Ett sommarlov kan då kännas oerhört långt.
Jag tycker du ska lägga upp en plan över möjliga saker som du kan ta till om du börjar må dåligt. Kolla upp vilka kompisar eller släktingar som är hemma och tillgängliga och försök boka upp lite umgänge med dem. Detta kan vara bra att göra även om det känns motigt just nu.
Finns det möjlighet att få ett sommarjobb? Kanske lite sent, men ibland kan kommunen ha jobb för ungdomar under några veckor. Då får du sysselsättning och lite pengar på fickan och det är ju aldrig fel.
Ta en sväng till biblioteket och låna lite sköna böcker och filmer att ha på stranden eller i soffhörnet.
Försök att lägga upp en veckoplan med åtminstone några aktiviteter så att du har något att göra. Du kanske kan ta din mentor till hjälp med detta - det är ju några veckor kvar på terminen.
Om du haft kontakt med BUP tidigare, vilket jag antar att du haft med tanke på hur dåligt du mått, så kan det vara bra att återknyta kontakten med dem, bara för säkerhets skull. Du och din behandlare kan gå igenom vad du kan göra om du skulle börja må riktigt dåligt under lovet.
Jag hoppas verkligen att du får en bra sommar.