BUP säger att jag bara får vänta
Hej!
Jag är en snart 18-årig tjej och tror jag har ADD. När jag tagit medicin som min kompis fått för det så försvinner min stora koncentrationssvårigheter och jag får massor gjort som jag annars skjuter framför mig.
Min ADD har gjort mig deppig, jag har inga vänner och jag har även försökt att ta livet av mig några gånger. Skolkuratorn har inte varit till mycket hjälp. Flyttade bara frågan framför mig och var sjukskriven själv i perioder. Efter ett år ansåg hon att jag skulle gå till vårdcentralen och be om en remiss till BUP. Efter två månaders väntan var vi där i förrgår.Där fick jag veta att man inte kommer att starta en utredning då jag fyller 18 om två månader. Så jag skall vänta tills dess och sedan är det vuxen psykriatin som gäller.
Jag har nu gått och mått dåligt länge. Orkar inte gå till skolan längre. Och BUPs besked att de inte gör något gör mig än deppigare.Kan de verkligen göra så? Jag menar hur kan de inte göra något bara för att jag fyller 18 om några månader? Vem kan jag gå till nu?
SAE

BUP svarar:
Hej!
Så här ska det inte gå till!
Du har verkligen haft otur med skolkurator som varit så passiv - det verkar inte som om hon förstått att du behövde hjälp.
Det är ofta kö till utredning, så BUP kanske inte hinner inleda en utredning. Men de ska kunna börja hjälpa dig och förmedla kontakt till vuxenpsykiatri eller till "Ungavuxna mottagning" (beroende på var du bor).
Det är ju också så att du är ledsen och trött och behöver få prata med någon om det. Koncentrationssvårigheter och deppighet kan ha många olika orsaker och det är viktigt att du får hjälp att reda i det.
Jag vill också säga att det inte är bra att prova andras mediciner. Även om du tycker att de hjälper, kanske det inte alls är vad du behöver. Medicinering ska alltid följas upp av läkare och det är noga med upp och nedtrappning och individuella reaktioner, så jag tycker att det är väldigt viktigt att det är något som ordinerats för just dig.
Så ta dina föräldrar till hjälp och be om ny tid. Det kan vara svårt att be om hjälp själv när man känner sig avvisad, så det kan vara lättare för dem. Jag lägger till en artikel om vart man kan vända sig för att klaga.
Hoppas att det här kan hjälpa dig att få hjälp lite snabbare - och framförallt att inte ge upp - eftersom det finns bra hjälp att få!