Utbytesstudent och orolig för allt
Hej. Jag ska åka som utbytesstudent i höst (ett år i USA). Jag har drömt om detta så länge och jag tror verkligen jag behöver detta för att bli starkare i mig själv. Men nu när det inte är så långt kvar tills jag ska åka har förväntan utbytts mot panik! Jag kan inte släppa alla "tänk om". Tänk om jag inte hittar några kompisar? Tänk om livet där borta kommer suga? Tänk om, tänk om... Jag är orolig för omställningen, jag är orolig för allt... Jag vill inte tänka såhär, jag vill vara glad och längtansfull! Hjälp :(((
Orolig

BUP svarar:
Hej Orolig och tack för ditt brev!
Jag förstår att det kan kännas väldigt läskigt att veta att du skall åka till ett främmande land och stanna borta i ett helt år. Det är ju inte så lätt att bara packa väskan och åka hem till föräldrarna om man behöver lite pepp, tröst eller pappas goda pannkakor (eller vad det nu kan vara).
Det jag skulle råda dig att göra, är att försöka förbereda dig så mycket som möjligt innan du åker. Du kan prata med dina föräldrar om oron och planera hur ni skall kunna hålla kontakten på bästa sätt. Det är också bra att ha en plan för vem du kan prata med där borta om du skulle må dåligt eller längta hem.
Om du vet vilken skola du skall gå på så är en idé att ta reda på om de har en hemsida eller Facebooksida som du kan spana in. Och om det går tycker jag du skall försöka få kontakt med någon på skolan som du kan lära känna lite i förväg. Kolla upp staden du skall bo i. Om du har någon särskild hobby (t ex basket, frimärken, K-Pop, eller vad det nu är), kan du undersöka om det finns någon intresseförening i samma stad som du kan kontakta.
Det är ju så mycket enklare i dag, med all tillgång till information vi har tack vare internet. Man kan få koll på ett helt annat sätt, eller hur?
Jag önskar dig en skön sommar och ett fint år på andra sidan Atlanten.