Har otroligt mycket huvudvärk
Jag har sedan i sommras har haft otroligt mycket huvudvärk. Jag visste sedan innan att jag har mycket press på mig själv mm. Men jag trodde inte att jag skulle må såhär dåligt.
Jag har nu börjat må väldigt dåligt eftersom jag inte vet vad det beror på. Jag tror själv att ångest kan vara något jag har. Samtidigt så vet jag inte eftersom att ångest är något som så många nämner.
Jag känner att jag inte "hör hemma" någonstans då jag har googlat min symptom många gånger. Det har fått mig att känna mig ännu sämre.
Jag stressar väldigt lätt upp mig själv. Det känns som att jag ska börja gråta bara jag säger något fel. Jag tänker också väldigt mycket på hur alla i min omgivnig mår, men jag tänker väldigt sällan på mig själv. Jag får svårt att sova om jag har något som stressar upp mig och jag tror väldigt ofta att andra ser mig som en dryg och elak person.
Detta är något jag känner varje dag och har gjort mer när jag började i 7:an. Det som är viktigt för mig just nu är att jag ska kunna känna igen min symptom med något. Jag tror att jag då kan utgå från det och börja jobba mer på att må bättre.
Jag känner igen mig själv väldigt bra på en ångestsymdrom som kallas "Generaliserat ångestsyndrom" / GAD.
Jag undrar vad jag ska göra åt detta och om ni tycker att jag ska försöka ta reda på vilken syndrom jag har för att kunna få bästa hjälp?
mirror

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker att du först ska ska gå till en vanlig vårdcentral och berätta om din huvudvärk och låta undersöka dig. Det finns nog olika former av huvudvärk och en del kan det vara bra att medicinera mot.
Om det visar sig att det kan ha med din stresskänslighet att göra, kan du söka hjälp på flera ställen.
Kanske kan vårdcentralen hjälpa dig eller så kan du ta kontakt med skolkurator, en ungdomsmottagning eller BUP.
Men börja först med en somatisk undersökning!
Lycka till!