Hur ska jag få mamma att förstå?
Hej!
Jag är 15 år och går i åttan. Jag har stora koncentrations problem när både hemma och när det gäller skolan. Tex att läsa böcker, jag kan inte läsa böcker som andra människor. Det är jobbigare för mig då jag behöver läsa om en mening 20 gånger för att förstå vad det betyder. Jag kan lätt tappa bort mig i uppgifter och jag har svårt att sova på nätterna. Jag har jätte mycket energi så fort jag lägger mig i sängen och detta gör mig jätte frustrerad. Jag får panik attacker eftersom att det är när jag är som tröttas som jag inte kan sova. Har jag tur en kväll och somnar tidigt så vaknar jag ändå mitt under kvällen från mardrömmar och en blöt kudde eftersom att jag gråtit i sömnen. Detta ger mig mycket problem i skolan då jag ofta är trött och inte kan koncentrera mig. Jag har pratat med min mamam men hon förstår inte och jag har kollat upp grejer på Google om min situation och många tycker att det låter som att jag jag ADHD. Om jah skulle diagnoseras med det skulle jag inte bli chockad. Min hjärna stängs aldrig av även om jag är helt slut, jag har ingen tålamod alls, jag har väldigt kort stubin som visas både hemma och i skolan och jag irriterar mig på allt möjligt. Jag får panik eftersom att jag inte vet vad jah ska göra. Min mamma är lätt att prata med men jah vet inte hur jag ska få henne att förstå att det är nått som pågår med mig och få henne att ta mig till BUP och undersöka mig. Jag behöver det här för att få en bekräftelse på om jag har ADHD eller en annan symptom för jag bli galen av att inte veta vad det är som händer. Jag kommer ihåg att för ca fyra år sedan, nör jag gick i 4, så sa jah till min mamma att jag tror att jag kan ha ADHD eftersom att mina kompisar pratat om det och för att jag läst mycket om det på nätet men hon vägrade lyssna så jag försökte glömma bort det. Jah vet inte hur jag ska prata med henne om det här eller hur jag ska få henne att förstå att jag är seriös. Snölla hjälp mig jag orkar verkligen inte med pressen och stressen jah har varje dag. Hur ska jag börja konversationen med henne och hur ska jah klara av samtalet så att hon förstår mig tydligare och fattar att jag inte hittar på detta?
Tack i förväg.

BUP svarar:
Hej!
Om du vill börja med att försöka prata med mamma igen, så föreslår jag att du tar hjälp av det du skrivit här. Det tycker jag är en tydlig och bra beskrivning av hur kämpigt du har det och varför du skulle behöva hjälp med det.
Det kan vara en stor lättnad att få hjälp med att reda i vad som är vad, och kanske få lite sätt att hantera både sömnsvårigheter och koncentrationsproblemen. Du kan även visa mitt svar.
En möjlighet är också att börja med att gå till skolsköterska eller skolkurator och beskriva för dem. Det låter som om de här svårigheterna gör det knepigt för dig i skolan och då är det bra att diskutera med dem.
De kan, om det är okej för dig, prata med lärare och diskutera hur/om ni kan försöka minska pressen på dig. Ni kan tillsammans prata om hur du kan få hjälp att hantera stress och underlätta för dig i vardagen i skolan.
De kan, i så fall, också hjälpa dig att prata med mamma.