Vad räknas som självskadebeteende?
Hej! Jag undrar vad som räknas som självskadebeteende? Att skära sig eller att ta droger ja men är att skicka nakenbilder ett självskadebeteende? Om jag skulle göra det "mot" min egen vilja och att jag gör det för att dämpa ångest gällande uppmärksamhet behov. Räknas det som självskadebeteende eller måste det vara något fysiskt mot kroppen. Om man skickar bilder även om man egentligen inte vill kan man räkna det som att skada sig själv psykiskt?
S.E

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte om du själv håller på med något som du vet är skadligt för dig, eller du tänker på någon i din omgivning som håller på med något sådant, eller om du ställer frågan av ett rent teoretiskt intresse. Men din fråga är viktig oavsett dina motiv, även om jag i mitt svar måste hålla mig till en allmän formulering.
Man kan ha en striktare och en bredare definition på självskadebeteende. Det vanligaste är att man talar om det ifall någon tillfogar sig någon typ av fysisk skada. Men man kan ha ett självdestruktivt beteende på många andra sätt. Det betyder att man gör sådana handlingar som kanske inte tillfogar en direkt kroppslig skada men ändå innebär att man skadar sig själv.
Det gemensamma i ett bokstavligt självskadebeteende och ett självdestruktivt beteende brukar vara svårhanterlig ångest eller att man känner sig värdelös och oälskad eller har helt stängt av sina känslor för att kunna stå ut. Inte sällan upplever man livet som ett enda stort kaos eller man känner bara tomhet. Därtill kommer att man inte har någon i sin närhet att tala med och alla dessa nämnda känslor blir ohanterliga.
Att skicka bilder på sig på nätet som kan användas mot en själv eller ge sig in i snabba och många sexuella relationer (kallas också promiskuitet), utan motsvarande känslor och liknande, kallas för självdestruktivt beteende och kan ofta bli ännu mer självskadande än att skära eller bränna sig.
Personen  fråga behöver hjälp lika mycket som i det första fallet.