Mina föräldrar säger elaka saker till mg
Hej. Går rakt in på sak och berättar. Mina föreldrar. Mamma och pappa. Dem kallar mig elaka ord. Asså såfort man gjort nått litet fel eller om dem är skit arga kallar dem mig "JÄvla idiot" osv osv. Är ensam barn och drf Känns de som jag bor med 2 mobbare.. Varför söger dem dessa elaka saker? Älskar dem mig ens?!?! De är bara när dem blir lite sura eller bara jätte arga som dem säger så..
Hemliiiig

BUP svarar:
Hej!
Du går rakt på sak - det gör jag med.
Nej, det är inte acceptabelt om föräldrar säger grova skällsord till sitt barn. Det är inte heller en ursäkt att föräldrarna är arga, inte ens om barnet gör saker som föräldrarna tycker är helt fel.
Varför är det inte acceptabelt? Jo, vi vet att förolämpande skällsord och förnedrande uttryck från föräldrarna är lika sårande och skadliga som fysisk bestraffning. Även om orden inte kan förbjudas i lag, så som aga är förbjudet, är effekten av orden samma. Barnet kan också känna sig oälskat precis som du frågar dig själv "älskar de mig ens"?
Det kan väl vara så att föräldrarna visst älskar sitt barn och så är det nog även ditt fall. Men orden framkallar smärta lika mycket som örfilar och slag.
Därmed säger jag också att det måste ta ett slut.
Jag vet inte vad som ligger bakom att dina föräldrar inte hittar något bättre sätt att hantera situationerna när de är arga på dig. Det verkar som att ni som familj skulle behöva hjälp och inte minst dina föräldrar kan behöva stöd i sin föräldraroll.
Jag lägger till lite text där du hittar råd om vad du kan göra och vart du kan vända dig. Du kan också prata med kuratorn i skolan.
Familjesamtal på socialtjänsten brukar vara till bra hjälp. Det är inte konstigt om en familj tillsammans söker hjälp för att bättre kunna hantera sina konflikter.