Ganska stora koncentrationssvårigheter
Hej! Jag är en snart 17-årig tjej och har ganska stora koncentrationssvårigheter och har lätt för att skjuta upp påbörjade saker. I skolan blir jag lätt distraherad både på folk runt om mig och på mig själv. Jag tänker mycket på annat än på lärarens genomgångar. Detta gör att jag ofta får ångest och presentationsångest. Det blir lätt att stanna hemma när det är provdagar. Saker blir allt svårare ju mer tiden går och det blir som en ondcirkel. Dessutom har jag lite aggretionsproblem och har svårt att få ut den ilskan vilket gör att mina kompisar oftast blir uttsatta. Det får mig att må ännu dåligare. Mitt humör kan gå från jätteglad till jätte nedstämd.
Jag har nu börjat tänka på om jag har någon diagnos som typ add.  Frågan är om jag har någon diagnos eller inte. Om inte vad ska jag göra då?
S.E

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du gör alldeles rätt i att börja fundera på  att undersöka dina koncentrationssvårigheter. De får ju till följd att du får svårare att följa med och sedan ångest över att gå till skolan. Som du skriver blir det lätt en ond cirkel.
Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med din skolkurator och berätta om de problem du har. Hen kan hjälpa dig vidare till rätt ställe för mer omfattande utredning men också hjälpa dig med de problem du beskriver oavsett om du får en diagnos eller inte.
Du har rätt att få hjälp med att hantera både dina koncentrationsproblem och din prestationsångest, även om du inte har en diagnos.
Du kan också vända dig direkt till BUP om det skulle kännas lättare.
Lycka till!