Problem med stress och ätstörning
Hej! I slutet av 8an fick jag stora problem med en ätstörning och depression. Spenderade mestadelens av mitt sommarlov hemma och tänkte på sätt att komma ur att äta mat samt så skärde jag mig mycket. Efter ett par månader försökte jag begå självmord och bestämde därför att det var nog, och pratade därför med min pappa om att jag ville ha hjälp på en ätstörningsklinik. Pga detta missade jag slutet av 9an men var fri från min ätstörning och depression i ca. 1 och ett halvt år. Går just nu i andra året på gymnasiet och i slutet av oktober började jag svälta mig själv igen, det pågick inte lika länge som första gången då jag vid jul berättade för pappa och insåg att anledningen till varför jag började svälta mig själv var för att det blev stressigt i skolan med inlämningar, prov, redovisningar osv. Tillsammans funderade vi två därför på sätt att göra skolan mindre stressig och jobbig, men då min mamma och min syster var emot detta sket jag i det och började äta och betedde mig vanligt igen. Fast då hamnade depressionen i kontroll. Har tänkt flera gånger på självmord men har lyckligtvis kunnat skjuta iväg dessa tankar, men jag trodde aldrig att jag skulle hamna tillbaka i det tankespåret. Eftersom att jag dock inte alls "löste" min ätstörning utan jag började bara äta normalt igen så fungerade det bara i ca. 3 månader. Nu är jag tillbaka i den igen då det är stressigt i skolan och då jag genom svälten inte känner ångesten och stressen. Med svälten tänker jag bara kring mat och har inte tid för att stressa över inlämningsuppgifter.
Men saken är den att jag helst vill bli bra och inte bara skjuta undan ätstörningen så att den vid nästa stressmoment kommer tillbaka och förstöra mitt liv. Dock kan jag inte fokusera på att bli bättre om jag är i skolan och blir stressad. Har läst om att man kan sjukskriva sig ett tag men vet inte om det kommer tillåtas eller vart jag ens ska gå, absolut då min mamma är emot tanken då hon ser det som att jag "ger upp" på skolan, trots att jag bara väljer mig själv och mitt mående först. Saken är dock att jag inte vill till en ätstörningsklinik, jag vill först och främst försöka själv att bli bättre (utan stress och ångest från skolan) och om jag och min pappa inte anser att det funkar går jag självmant till samma ätstörningsklink jag gick till förut då den fungerade bra.
Vänder mig därför till denna frågespalt då jag helst vill veta om det ens går att jag kan sjukskriva mig från skolan, och jag undrar då vart jag ska gå någonstans?
Momo

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Så besvärligt du haft det men ändå hittat lösningar som åtminstone fungerat ett tag. Problemen hänger ihop, som du så bra beskriver.
Du har funnit samband mellan din ätstörning och stressen i skolan.
Nu har ni lite olika tankar hur du ska gå till väga, både för att du ska få hjälp med din ätstörning och hur du ska hantera din stress i skolan. Jag tycker det är en för komplicerad fråga att försöka ge någon lösning på här. Du beskriver att dina föräldrar ser lite olika lösningar.
Kanske ska man inte sätta dem mot varandra utan mer se det som olika aspekter av samma problem?
Jag tycker du och dina föräldrar ska ta kontakt med BUP eller den ätstörningsklinik du tidigare haft kontakt med. Tillsammans med dem kan ni då fundera ut en bra lösning som ni kan bli överens om och som du känner dig motiverad till och nöjd med.
Där kan du också ta upp frågan om eventuell sjukskrivning från skolan och hur det skulle gå till.
Det viktiga nu, tycker jag, är att du kan fortsätta vara starkt engagerad i att få bra hjälp och det hoppas jag verkligen att du får.
Lycka till!