Hur hanterar man transformering?
Hej!
Mitt namn är Simon och jag har lite frågot angående trans..
Under dom senaste 5-6 åren har jag inte känt mig som en kille, jag trivs bättre i tjej kläder än killkläder.. jag föredrar att folk säger Alexis till mig istället för Simon.
Jag har tänk ringa och boka en tid för att starta en utredning men jag vill bara få dessa frågor besvarade först..
Vad är kostnaden under hela processen?
Hur kommer samlag att fungera och kännas?
Eftersom jag fyller 18 nu i maj.. kan jag fortfarande boka tid med er och få utredning startad eller vem ska jag prata med? Samt om jag kan boka hos er, kan man boka ett speciellt datum?
Hur går det till med namn byte samt personnummer?
Alexis

BUP svarar:
Hej Alexis!
Du ställer flera viktiga frågor, men jag kan tyvärr inte svara på alla. En läkare på BUP kan remittera till transutredning och detsamma gäller på vårdcentralen.
Du kan också få mer info via webben,  prova RFSL, som har en utförlig sajt med länk till transfrågor.
transexualism.se kan man också få mycket matnyttig information och det finns ett forum där.
Än så länge är det ont om mottagningar som har speciella utredningsteam, men dom finns i Alingsås, Lund, Linköping, Stockholm, Uppsala och Umeå.
Göteborg är på väg att öppna en, också.
Du har också Killfrågor (chatt vissa tider) att kolla på.
Lycka till i din fortsättningen!