Hjälper inte så mycket att prata med skolkuratorn
Hej, Jag har problem med att somna på nätterna, har stora koncentrationssvårigheter i skolan, känner mig nedstämd, orolig, ångest, deprimerad, undviker att träffa kompisar på fritiden och mår allmänt dåligt. Just nu går jag och pratar med en kurator, men känner att det inte hjälper mig så mycket. Vad tycker ni jag ska göra, är det dags att söka mer hjälp eller är det bra som det är nu?
B

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail.
Jag vet inte hur många gånger du varit hos kuratorn, om det varit många gånger eller endast några få. Det brukar ta en del tid att lära känna en samtalsbehandlare så mycket att man litar på hen och vågar berätta om sådant som är riktigt känsligt. Det är nog först då som man upplever att man får hjälp. Förutom att kontakten behöver vara under en längre tid så behöver den nog också vara ganska regelbunden för att den ska kunna hjälpa dig.
Om det är så att du träffat kuratorn under ganska lång tid och att det sammanlagt blivit många möten -utan att det känns som det hjälper- då kanske det är så att du och hen helt enkelt har svårt att få till den kontakt som behövs. Då kan det vara värt att fundera på att byta behandlare.
Jag vet inte var din kurator finns, om det är på BUP, Umo eller i skolan.
Om det är på BUP så tycker jag att du ska ta upp att det inte känns som behandlingen hjälpt dig så mycket och att du funderar på att du vill byta behandlare. Ett sådant samtal kan resultera i att du verkligen byter behandlare. Men ibland kan samtalet också bli början till en nystart med samma behandlare. Det kan hända att tilliten och tryggheten mellan dig och din kurator då ökar och relationen fördjupas.
Om kuratorn finns på Umo så kan du göra på liknande sätt som på BUP. På båda ställena brukar det finnas möjlighet att byta behandlare efter att man pratat igenom skälen till det önskemålet.
Om det är skolkuratorn så är det svårare. För det mesta finns bara en skolkurator, så då blir alternativet att söka hjälp på Ungdomsmottagningen eller BUP.
Du kan också få stöd på nätet genom att chatta med Tjejzonen.
Ge inte upp att finna den hjälp som stämmer för dig! Det finns hjälp att få och du behöver den verkligen.
Var rädd om dig!